Am selectat acest articol întrucât întotdeauna m-a interesat tot ce are legătură cu dezvoltarea și funcționarea creierului uman. Fiind antrenoare de șah, am ținut sub observație modul rapid sau lent în care sunt reținute, memorate, explicate de către elevii mei, noțiunile jocului de șah.
Recunosc că sunt măgulită atunci când elevul meu (eleva mea) îmi prezintă partida câștigată și cu entuziasm îmi arată cum a jucat și ce plan a avut, așa cum i-am învățat eu. Aceasta este cea mai frumoasă răsplată pentru mine și îmi aduce în suflet bucurie.
În legătură cu elevii deficitari în această privință, mă voi ocupa în mod expres de acest lucru pentru a le stimula memoria de lucru. Aici intervine rolul învățării șahului. Se potrivește ca o mănușă. (Mihai Eleonora, maestră internaționlă)
Pastila de psihologie: Memoria de lucru – secretul copiilor performanți
Numeroase studii de imagistică funcțională arată că există o legătură directă între nivelul de inteligență globală și capacitatea memoriei de scurtă durată (numită și memorie de lucru). Volumul crescut de materie cenușie în anumite regiuni ale creierului (în special în zona frontală a creierului) pare a avea legatură cu un nivel crescut al inteligenței.
Evidențe științifice din mai multe surse susțin că diferențele de IQ dintre oameni pot fi atribuite diferențelor de structură și funcționare a cortexului prefrontal, responsabil și de memoria de lucru – componentă esențială a funcțiilor executive (de comandă și control) ale creierului.
Astfel, spre deosebire de neuronii din ale zone ale creierului a căror funcție este foarte specifică, cei din zona frontală procesează informația într-un mod mult mai flexibil, fiind responsabili de conectarea, coordonarea și integrarea funcționării celorlalte arii corticale, precum dirijorul unei orchestre.
Ce este memoria de lucru și de ce este atât de importantă în învățare?
Memoria de lucru (sau memoria de scurtă durată) este, într-un fel, echivalentul memoriei RAM a calculatoarelor. O capacitate mare de stocare temporară a datelor permite utilizarea simultană a mai multor informații în rezolvarea unei probleme, prin urmare crește atât eficiența ajungerii la o soluție cât și complexitatea soluțiilor găsite.
Acest lucru face ca performanța unui copil cu IQ mediu dar cu un nivel superior al memoriei de lucru să fie mai bună decât cea a unui copil cu IQ superior dar cu deficit la nivelul memoriei de lucru.
Am întâlnit copii supradotați (cu IQ peste 130) al căror potențial cognitiv excepțional este absolut inutilizabil datorită unui nivel scăzut al capacității mnezice de scurtă durată. Practic, creierul lor este ca un calculator cu un procesor superperformant dar cu foarte puțină memorie RAM instalată.
Memoria de lucru este atât auditivă (măsurată prin numarul de cuvinte sau numere pe care ni le putem reaminti în ordinea corectă la scurt timp dupa ce le-am auzit), respectiv vizuală (numărul de itemi pe care îi putem reproduce sau recunoaște la scurt timp după ce i-am privit câteva secunde) sau kinestezică (reținerea secvențelor de mișcări).
Fiecare componentă este importantă în învățare și afectarea oricărui tip de memorie de lucru determină dificultăți de scris, citit sau de calcul și raționament matematic.
Cum se măsoară memoria de lucru? Memoria de lucru se măsoară prin teste neuropsihologice specifice disponibile începând cu vârsta de 6 ani. Acest tip de evaluare poate da indicații prețioase referitoare la tipul de intervenție necesară unui copil cu dificultăți de învățare.
Cum poate fi dezvoltată memoria de lucru? Numeroase studii atestă că memoria de lucru poate fi antrenată și capacitatea de învățare poate fi îmbunătățită prin exerciții cognitive specifice. Programul de intervenție se construiește pe profilul de funcționare cognitivă al fiecărui copil, punându-se accent pe tipul specific de memorie de lucru care este deficitară. Specialiștii au dezvoltat numeroase programe de antrenare a memoriei care și-au dovedit în timp eficiența.
Totodată, numeroase studii atestă că acest tip de memorie (de scurtă durată) este foarte sensibilă la factorul emoțional. Copiii afectați de anxietate, depresie, tulburarea obsesiv-compulsivă sau alte tulburări afective au o capacitate mnezică de scurtă durată foarte scăzută. Aceasta întrucât creierul lor este “ocupat” de gânduri și griji, iar resursele lor cognitive sunt diminuate. In cazul acestor copii, restabilirea echilibrului emoțional este prioritară și nu exersarea abilităților de memorare și de învățare.
Voi vorbi într-un articol viitor despre cum putem recunoaște un copil cu memorie de lucru deficitară dar și despre cum putem dezvolta acest tip de memorie.
Monica Bolocan
Psiholog clinician si educațional, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)
0740 20.40.20
Articolul face parte din categoria Psihologie,Psihologie copii,Psihologie scolara.
SURSA: http://www.kidspots.ro/pastila-de-psihologie-memoria-de-lucru-secretul-copiilor-performanti/