FINALA 2018, CĂLIMĂNEȘTI

Campionatele Naţionale Individuale pentru copii, juniori şi tineret (grupele de vârstă 8-20 ani) la şah clasic, șah rapid, blitz şi dezlegări,

au avut loc la Călimăneşti-Căciulata între 26 martie – 6 aprilie 2018 în organizarea competentă a doamnei Elena Cristian – Organizator Internaţional, cu bogată experienţă în organizarea turneelor pentru juniori. S-au jucat 9 runde.

Clubul Sportiv Mediator a fost reprezentat de un lot de 10 sportivi cu următoarele   rezultate:

         Gr. B10 – 118 participanți la șah rapid, 99 la șah clasic și 92 la dezlegări.

 Onică Victor Dominic – Locul 12 -13, cu 22 de puncte/30 posibile, la dezlegări. La șah  clasic, cu 5 puncte, a ocupat locul 38.

 Chiu Vlad – la șah rapid, cu 5,5 puncte, a ocupat locul 27; la șah clasic, cu 5,5 puncte, a ocupat locul 27.

 Stângă Daniel – Locul 16, cu 20 puncte/30 posibile, la dezlegări.

 Mocan Dragoș – Locul 36, cu 15 puncte/30 posibile, dezlegări.

 

Gr. B12 – 100 participanți

Mocan Radu la șah clasic cu 5 puncte, a ocupat locul 41.

Grosu Tudor la șah clasic cu 3 puncte, a ocupat locul 83.

Gr. F12 – (42 participante), Mașcaș  Teodora – la șah clasic cu 4 puncte, a ocupat locul 28.

Gr. B14 – (62 participanți), Anton Claudiu – la șah clasic cu 5,5 puncte,

a ocupat locul 20.

Gr. F14 – (32 participante), Iarca Irina – la șah clasic cu 4 puncte, a ocupat locul 19.

Gr. B18 – (29 participanți), Carașca Bogdan și Carașca Andrei.

Domnul Ioan Mărășescu, maestru internațional și directorul Clubului Sportiv Medicina Timișoara, a făcut pregătirea la adversar la grupele de vârstă 10-14 ani. Sportivii au beneficiat la momentul potrivit de sfaturi utile despre aplicarea cunoștințelor teoretice în desfășurarea partidei de șah și au fost încurajați în momentele critice. Cu această ocazie îi mulțumim.

Desigur că analiza partidelor fiecărui sportiv era făcută imediat după terminarea lor, de către prof. Narcisa Drăgulescu, având la dispoziție calculatorul și videoproiectorul.

Cu mici excepții, noi suntem foarte mulțumiți de rezultatele obținute în această finală de sportivii noștri, care au avut partide mult mai bine jucate calitativ față de anul trecut. Obiectivul a fost atins conform antrenamentelor, care datorită domnului maestru internațional, Ioan Mărășescu au crescut în intensitate și mai ales sportivii noștri iubesc clipa când le este înmânată tema pentru acasă.

Mulțumim sincer părinților pentru simpatia care ne-o arată. Îi rugăm să aibă încredere că succesul se află pe drumul parcurs de noi în echipă *antrenori & copii & părinți, un drum pe care îl urcăm împreună încet și sigur, călăuziți de  cele două proverbe spaniole:

Mama succesului e hărnicia.
Lenea este calea spre sărăcia.                   

Sursa: http://proverbe.citatepedia.ro

 

               Pagină  realizată de Eleonora și Partenie Mihai, antrenori la C.S. Mediator

 

„Efectul Mozart”: muzica pe care o poți asculta când înveți la matematică

 Sursa: http://www.anidescoala.ro Scris de Anca pe 25 ianuarie 2016

Muzica stimulează diferite părţi ale creierului şi s-a dovedit prin studii şi cercetări că îmbunătăţeşte performanţele intelectuale în multe aspecte – vorbire, memorie, procesul de învăţare, viteza de gândire şi aşa mai departe. Care este însă cea mai potrivită muzică pe care să o asculţi atunci când înveţi?

Cercetătorii fenomenului ar recomanda diferite stiluri muzicale în funcţie de efectele pe care îţi doreşti să le obţii în timp ce studiezi, însă muzica lui Mozart este una dintre cele mai potrivite. Aşa a apărut, în 1993, efectul Mozart.

Atunci, doi cercetători, Gordon Shaw şi Frances Rauscher, au făcut publice rezultatele unui studiu pe care l-au făcut care arată care este legătura dintre muzică şi performanţă. De atunci, efectul Mozart a devenit tot mai popular.

Care este de fapt relaţia dintre creier şi Mozart? Shaw are o teorie prin care susţine că neuronii funcţionează pe anumite modele. Atunci, cineva a implementat modelul matematic al cercetătorului pe un program de calculator. Rezultatul a fost o continuă schimbare a modelului, care generează sunete asemănătoare muzicii lui Mozart. Shaw a ajuns la concluzia că muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart stimulează raţionamentul spaţio-temporal. Drept urmare, aceasta este cea mai potrivită muzică pe care o poţi asculta atunci când înveţi pentru geometrie, matematică şi fizică.

Eficiența muzicii lui Mozart asupra rezultatele şcolare a fost dovedită şi printr-un experiment. Gordon Shaw şi Frances Rauscher au format trei grupuri de elevi şi au studiat apoi rezultatele demersului lor. Una dintre grupe a ascultat Mozart, alt grup a ascultat muzica de relaxare și cel de-al treilea nu a ascultat numic. Cele mai bune rezultate le-au obţinut elevii care au ascultat Mozart.

 

DE CE ADUCEM COPIII LA ȘAH

PLEDOARIE  PENTRU  ȘAH …

”Niciodată n-am jucat șah pentru bani. Întodeauna șahul a reprezentat pentru mine un divertisment plăcut.
Și nu numai pentru mine. Să-i recunoaștem meritele și să-i exprimăm mulțumirile noastre acestui rege al jocurilor.
Lupta în șah nu vizează câștigul material, ci este o chestiune de onoare.

Șahul rămâne jocul filosofilor.
Învățați-i să joace șah pe potentații acestei lumi și vă veți convinge că răul va pierde teren în favoarea moralității și frumosului”

Paul Morphy

De ce aducem copiii la șah?
Răspunsul la întrebarea aceasta este unul destul de simplu: copiii sunt aduși la șah în primul rând pentru că părinții doresc ca aceștia să își dezvolte anumite abilități. Nu toți vin direct cu gândul că vor scoate campioni la șah din ei, chiar destul de puțini părinți se așteaptă la asta în momentul în care se prezintă la primele ședințe de șah. Cu toții doresc să învețe copiii lor să joace șah, pentru dezvoltarea gândirii, a memoriei, a puterii de concentrare, pentru a deveni mai disciplinați.

Ceea ce nu știu foarte mulți părinți este că aceste abilități nu vin o dată cu învățarea deplasării pieselor pe tabla de șah. Mulți cred că gata, a învățat să mute piesele, a făcut șah o lună – două, am bifat această activitate de pe listă, acum copilul meu este dezvoltat armonios și îl pot duce să practice și sporturi adevărate, să facă pian sau alte activități.

Din păcate nu este așa, șahul nu este ca o baghetă magică, care în scurt timp transformă copiii în niște copii disciplinați și cu o gândire strategică, analitică, cu putere de concentrare și o memorie excelentă. Șahul face aceste minuni dar în timp. Sunt procese de durată, practicând șahul ajung să aibă astfel de abilități.

Mulți părinți zic păi bine, a învățat să mute piesele, e ok, jucăm acasă. Da, este bine să se joace acasă. Dar pentru dezvoltarea acestei gândiri strategice, analitice, este nevoie de antrenamente, antrenamentele nu sunt compuse doar din joc. Acolo se fac exerciții, lecții de strategie, deschideri, finaluri. Copilul este învățat cum să gândească, este ghidat ca mintea lui să dezvolte aceste abilități. Ajută și jocul acasă, dar dublat de eforturile de la antrenamente.

Până când trebuie practicat șahul? Până când se poate. Cu cât este practicat un timp mai îndelungat, de ordinul anilor, cu atât este mai bine pentru copil.

Nu trebuie neapărat să facă performanță la acest sport. Nu toți copiii inteligenți fac performanță. De multe ori oamenii asociază inteligența cu performanța în șah. Da, este necesar ca un copil să aibă o inteligență peste medie ca să facă performanță în șah, dar asta nu înseamnă că toți copiii cu inteligența peste medie pot face performanță în șah.

Pentru asta este nevoie de talent, de anumite calități pe care le poate avea copilul. Sunt foarte mulți copii foarte inteligenți care nu sunt și talentați la șah. Au alte talente, alte vocații. Prin intermediul șahului ei își pot dezvolta însă gândirea, lucru care îi poate ajuta la toate activitățile pe care le întreprind, la școală și în celelalte pasiuni pe care le au.

Sursa: http://www.csudesahbucuresti.ro/de-ce-ne-aducem-copiii-la-sah/  Published by

Pagină realizată de Eleonora și Partenie MIHAI, antrenori la C.S. Mediator,
publicată în periodicul Vatră Nouă al comunității din Giarmata Vii.
Redactor șef, preotul paroh Vasile Suciu.

Glume despre școală

Poţi să ai o zi cu zâmbetul pe buze citind câteva glume cu elevi şi profesori, inspirate din anii de şcoală.

  1. La oră , se vorbeşte despre istora Americii. Profesorul îi întreabă pe elevi de ce anul 1809 este important în istoria americanilor.
    Mihăiţă răspunde: Este anul în care s-a născut Abraham Lincoln.
    Profesorul trece mai departe şi îi întreabă pe elevi ce s-a întâmplat în anul 1819.
    Deodată Mihăiţă se ridică în picioare şi spune: În 1819 Abraham Lincoln a împlinit 10 ani.
  2. Profesorul îi verifică tema lui Matei şi îi spune acestuia. Matei, recunoaşte! Te-a ajutat tatăl tău să îţi faci tema, nu-i aşa?
    Matei îi răspunde imediat: Nu, domnule profesor. A făcut-o singur!
  3. 3. Elevul (la telefon). Fiul meu are febră mare şi se simte foarte rău. Nu poate să vină astăzi la școală.
    Profesoul: Cu cine vorbesc?
    Elevul: Cu tatăl meu!
  4. 4. Copilul: Nu pot să merg la şcoală astăzi.
    Tatăl: De ce, ce s-a întâmplat?
    Copilul: Nu mă simt bine.
    Tatăl: Cum adică?
    Copilul: Nu mă simt bine la şcoală.

Profesorul: De ce ai întârziat?
Elevul: Din cauza indicatoarelor de pe şosea.
Profesorul: Ce fel de indicatoare?
Elevul: Cele care atenţionau că este şcoală în apropiere şi trebuie redusă viteză.

 

  1. Andrei: Domnule professor, vreu să vă întreb ceva.
    Profesorul: Sigur, Andrei, întreabă-mă orice vrei să ştii.
    Andrei: Domnule profesor, dumneavoastră aveţi obiceiul să pedepsiţi elevii pentru lucrurile pe care nu le-au făcut?
    Profesorul: Nu, Andrei. De ce aş face aşa ceva?
    Andrei: Vă mulţumesc, domnule profesor. M-am liniştit acum.  Nu mi-am făcut temele.

Sursa : internet

Cum sa ne pregatim pentru competitii

Posted by adrianstanca2009 pe Aprilie 20, 2009

Recent pe cateva forumuri de discutii, cativa jucatori au pus intrebari in legatura cu pregatirea pentru turnee. Prin urmare, am pregatit cateva sfaturi pentru jucatori, sfaturi pe care cred ca majoritatea jucatorilor le pot aplica in pregatirea lor.

In primul rand vreau sa mentionez ca prin turnee se intelege un pic altceva decat jucarea unor amicale cu prietenii sau de blitzuri pe internet. Intr-un turneu sunt mai multi jucatori implicati si mizele sunt de obicei mai mari. Astfel incat, jucatorii devin un pic mai nervosi decat de obicei cand joaca la turnee. De aceea, unele din recomandarile mele se invart in jurul acestui aspect.

Dar iata recomandarile mele.

INAINTE DE TURNEU

1.Exercitii tactice: Consider ca exercitiile tactice sunt, poate, cel mai bun lucru la care se poate antrena un jucator inainte de un turneu (sau in general).De obicei, incerc sa rezolv zilnic probleme tactice (probleme de mat, motive tactice, probleme scurte de finaluri) timp de 20-30 minute. Cam cu o saptamana inainte de turneu, incerc de obicei sa dublez timpul pe care-l aloc rezolvarii de exercitii tactice.

Un motiv pentru efectuarea de exercitii tactice este ca in timpul partidelor de turneu, suntem nervosi, tensionati, dar la fel este si adversarul, de obicei. Mici lovituri tactice pot fi ratate cu usurinta. In tipul unei partide recente de-a mea, am construit o pozitie frumoasa insa am dat un pion si am incheiat remiza o partida pe care ar fi trebuit sa o castig. Sunt sigur ca v-ati aflat si dumneavoastra in situatii asemanatoare. Marele maestru canadian Kevin Spraggett pe interesantul lui site web recomanda efectuarea de macar doua ore de antrenament tactice inainte de turnee. Asa ca efectuati exercitii tactice inainte de turneu.

  1. Conditia fizica: Marele Botvinnik a fost unul dintre primii maestrii care a inclus in mod obisnuit exercitiile fizice ca parte a pregatirii sale sahiste. Daca va uitati la fotografii cu Kramnik de pe vremea cand era unul dintre secundantii lui Kasparov in meciul impotriva Vishy Anand din 1995, si o le comparati cu cele de acum, veti observa doua lucruri: are o tunsoare mai buna acu si este mult mai suplu. El s-a antrenat riguros cu fizioterapeutul echipei nationale a Rusiei de baschet inainte de meciul lui cu Kasparov (si ati vazut ce rezultate a reusit). Kasparov insusi a practicat mereu gimnastica. Imi place mult cum descrie el propriul regim de antrenamente fizice pentru meciuri: „…Efectuez o ora sau doua de alergari sau inot, dupa care, poate, putina gimnastica sau box…”. Daca faceti exercitii fizice in mod regulat, este perfect. Daca nu, atunci poate ar trebui sa va ganditi sa faceti zilnic cate o plimbare de 20-30 minute inainte de a incepe antrenamentul de sah. Desigur, nu faceti prea multe antrenamente fizice. Ca orice alt sport sau competitie, odihna inainte de inceperea evenimentului este de asemenea necesara. (vezi punctul 3). Exerciitile fizice sunt benefice pentru un jucator de sah din mai multe puncte de vedere. In primul rand, maresc nivelul de sange si de oxigen in creier. In al doilea rand, corpul dumneavoastra va putea sa suporte stresul mai eficient, cu mai multe conditionari. In al treilea rand, imbunatatirea rezistentei este importanta in mod special pentru jucatorul de sah.
    1. Odihna Odihna potrivita este necesara pemtru minte si pentru corp ca sa functioneze cel mai eficient. In plus fata de numarul de ore de somn de care corpul are nevoie, regularitatea in numarul de ore de somn este de asemenea importanta inainte de un turneu.

    Incercati sa adormiti si sa va treziti la aceleasi ore in mod regulat inainte de un turneu. Oferiti-i corpului dumneavoastra cam o saptamana ca sa se ajusteze la orele de somn (daca difera fata de programul obisnuit).

    Un exemplu legat de aceasta este cand jucam in World Open in 2000. Am avut dificultati in prima zi deoarece prima partida a inceputa la ora 11 a.m. si a doua partida s-a incheiat (teoretic) in jurul miezului noptii.

    In mod normal ma culc mult mai devreme (10 p.m.) si ma trezesc mult mai devreme (6-7 a.m.). Astfel ca, am  avut nevoie sa ma obisuiesc sa ma trezesc mai tarziu sa ma culc mai tarziu. Daca practicati aceste lucruri in mod curent, corpul dmneavoastra se va ajusta.

  2. 4.Deschideri: Multi jucatori studiaza deschiderile mult prea mult (si eu fac la fel). Totusi, inainte de un concurs, ar putea fi o idee buna sa sii ce deschideri vei juca inainte de concurs.

    Spre exemplu, daca in mod obisnuit aveti cateva deschideri ce le jucati ca raspuns la 1.e4, ar fi bine sa va hotarati pentru una sau doua pentru concursul urmator, pentru a reduce timpul de studiu. In Statele Unite, majoritatea concursurilor mari sunt openuri in sistem elvetian, care implica ca nu veti juca cu acelasi adversar de doua ori.

    Nu este nevoie sa va faceti griji cu privire la ‘pregatirea’ adversarului pentru partida retur faca l-ati invins in cadrul turneului. De asemenea, nu trebuie sa va preocupe prea mult deschiderile cu exceptia zonelor din teorie in care gasiti partide recente in care nu a mers jocul in deschidee. (partidele recente sunt importante deoarece va sunt mai proaspete in memorie). Studierea jocului in deschidere din aceste partide va va fi mai benefic deoarece vi le veti aminti mai bine (mai ales daca ati pierdut partida).

  3. 5. Ganditi in perspectiva: Poate ultimul sfat pe care pot sa-l dau este cel pe care mi l-a dat un prieten (care se intampla sa fie si maestru la sah, de asemenea). ” Pana la urma, este doar un joc. Distreaza-te! Vei juca mai bine de asemenea!”. Tine minte, poti fi serios si sa te distrezi in acelasi timp! Este mult mai bine decat alternativa” sa fi serios si sa nu te distrezi.
  4. INAINTE DE TURNEU

    Doar cateva mici sfaturi pe care sa vi le amintiti pentru atunci cand deja va veti afla in timpul unui turneu.

    1.Inainte de partida, efectuati o plimbare de 5-10 minute. Aceasta va va ajuta sa luati un pic de aer proaspat si nu ar trebui sa fie mai lunga ca sa nu va oboseasca. De asemenea, va va ajuta sa va relaxati si sa va eliberati mintea inainte de partida. In timpul partidei, parasiti-va scaunul ocazional ca sa va intindeti un pic sau ca sa luati un pic de aer proaspat (nu prea mult).

    2. Dieta: Asigurati-va ca mancati in lungile zile de concurs. Un stomac gol poate distrage concentrarea de la partida. Dar nici sa mancati ca un porc nu se face! Am vazut un tip mancand o pizza mare intre runde la World Open. Nu stiu ce rezultate a avut, dar sunt sigur ca acea pizza nu l-a ajutat.

    1. Managementul timpului de gandire:

    Ganditi pe timpul adversarului. Desi recomand sa va sculati ocazional de la masa ca sa va intindeti sau ca sa luati aer proaspat, cel putin 95% din timpul adversarului ar trebui petrecut la tabla.

    La concursuri cu ritm de joc normal, este srprinzator sa vezi jucatori sculandu-se sa fumeze o tigara sau ca sa vada faze dintr-un meci de fotbal la bar in timpul partidei. Odata un adversar de-al meu s-a sculat de la masa dupa ce s-a ajuns la primul control al timpului si nu a revenit la tabla decat dupa jumatate de ora. Mi-am efectuat mutarea dupa circa 5 minute dupa ce a plecat, astfel incat el a pierdut 25 minute din propriul timp de gandire!

    Totusi, ma refer la folosirea timpului de gandire al adversarului. Pe timpul adversarului, puteti evalua pozitia la modul general (structura de pioni,campuri slabe, etc) si sa va consumati mai mult din propriul timp de gandire calculand si evaluand variante concrete si continuari. Mi-am imbunatatit mult rezultatele din concursuri de cand am ineput sa urmez acest sfat.

    CONCLUZIE

    V-am oferit cateva recomandari obisnuite cu privire la modalitati de pregatire pentru turnee. Ati observat probabil faptul ca, cateva din recomandarile mele implica aspectul conditiei fizice in sah.

    Aceasta este principala diferenta dintre un concurs oficial si o partida amicala. Un turneu este o competitie, si pregatirea pentru el este diferita decat pregatirea pentru partide contra prietenilor pe Internet.

    Asa cum si un atlet se pregateste diferit pentru o competitie oficiala sau pentru o competitie neoficiala, jucatorii de sah procedeaza la fel. Aceste practici descrise mai sus m-au ajutat sa am mai mult succes si sa ma bucur mai mult de experientele de care am parte in cadrul concursurilor

    (traducere de pe siteul Bryan’s Chess World)

     

    Preluat de pe sait: https://iulianceausescu.wordpress.com/

     

    time_chess

     

Memoria fotografică/eidetică în șah]

Posted by vasyly66 pe aprilie 11, 2016

De mult timp am vrut să scriu articolul acesta. Și nu știam cum să-l numesc.

Am inceput cu Părerea mea … dar cred că De ce? … este mai potrivit.

De ce apare acest articol? Pentru că am niște întrebări la care nu găsesc răspuns. Poate nu sunt formulate corect, sau poate nu au răspuns. Sau poate au alt răspuns la care nu m-am gândit vreodată.

Dar poate toți avem anumite idei și concepții despre șah în general, căci despre aceste subiecte va fi vorba, pe care dacă le-am pune cap la cap poate am găsi un răspuns mozaicat cât de cât mai „plin” decât ideea unei singure persoane.

Să încep cu primul subiect care mă frământă…1. Memoria fotografică/eidetica in sah

Există cu adevărat așa ceva în șah? Este un subiect despre care nu s-a prea discutat… Poate pentru că este un subiect la limita accepțiunii valabile științifice cunoscute ? Nu s-au facut teste sau nu s-au dat publicității?

Dar de fapt se aplică această memorie specială în șah? Adică în recunoașterea pozițiilor tip? Am citit că la un mare-maestru din șah, atunci când se uită la o poziție de șah mintea îi caută în ” baza de date” proprie poziția respectivă sau altele cât mai apropiate de aceasta. Asta l-ar ajuta să găsească subtilitățile poziției mai repede decât dacă ar sta să o analizeze atunci. Dar asta ar însemna ca „bagajul de partide din baza de date proprii” ar diferi de la un șahist la un altul, ceea ce este cât se poate de adevărat. Pe D-voastră v-au ajutat astfel de recunoașteri de poziții-tip?

Memoria eidetică se referă la abilitatea unei persoane de a reține  imagini, sunete sau obiecte  cu ma

Calculatoarele bat oamenii la memorarea  informațiilor  fixe, dar creierul uman operează  funcţii de gandire cu o ușurință uimitoare care ar sfida simularea acestora pe calculator, în special în cazul în care se implică sensuri metaforice estetice, la fel ca și în toate aspectele artei de creație și fotografie.

Este cunoscut faptul că mulţi artişti şi desenatori au capacitatea de a memora imagini şi de a le reproduce din memorie. Aceasta indică faptul că memoria figurativă nu este înnăscuta, ci dobândită, şi că poate fi dezvoltată. De exemplu Mozart a fost o persoană cu perfectă memorie eidetică în ceea ce privește sunetele. Alte persoane exceleaza în recunoașterea și reținerea fețelor umane, altele în reținerea fotografică a formulelor matematice sau a paginilor din cărți.

re acuratețe, iar acestea pot fi redate în perfect detaliu.

La nivel de activitate conștientă numai 10% din creierul nostru este în funcţiune, în timp ce activitatea  subconştientului contează în  90% din potenţialul creierului uman. Strategiile de gândire logică folosesc doar o parte mică din abilitățile noastre.

Cum poate acest 90% din subconștientul omului fi pus, măcar în mică parte, în slujba jocului de șah? Eu cred că mai sunt multe de descoperit în șah, și că mai avem drum lung în față în explorarea acestui joc fantastic. Cred că mai sunt principii noi de descoperit, teme și strategii.

Poate ar trebui privit șahul dintr-o altă perspectivă?  Una în care nu trebuie să ne bazăm pe cunoștințele acumulate pînă acum, deoarece am altera procesul de creativitate originală?  Bineînțeles că repetiția este „mama învățării”, memorizarea se bazează pe repetiție.La fel cum în procesul de comunicare între oameni, comunicarea non-verbală reprezintă 60%, tonul cu care comunicăm este 30% și numai 10% reprezintă cuvintele,  se poate ca și în procesul vizual să existe astfel de proporții majore în ceea ce privește „cum” „ce” și „unde” utilizăm acest simț?

Cum se poate ca unii oameni să joace șah orb, și să aibă performanțe remarcabile? Unii jucând chiar și simultanuri. Să nu ne folosească simțul văzului atât de mult pe cât am crede? Se știe despre performanța incredibilă a lui A. Alehin, atunci când în 1924 a jucat 26 de partide simultane legat la ochi, cu competitori foarte puternici, finalizând cu scorul de +16 -5 =5, iar în 1934 la Chicago, a jucat 32 de astfel de partide, cu scorul de +19-5=5, Em. Lasker fiind arbitrul acestei competitii.

Mai mult se poate citi pe https://iulianceausescu.wordpress.com/2016/04/11/de-ce-memoria-fotograficaeidetica-in-sah/

 

 

 

 

 

 

Miluiește-mă Dumnezeule

Miluiește-mă Dumnezeule,
Dumnezeule mă iartă după mare mila ta
Și cu mulțimea îndurării șterge fărdelegea mea

Miluiește-mă Dumnezeule,
Mai vârtos mă curățește și-mi spală păcatul greu,
Că îmi știu fărădelegea și-mi cunosc păcatul meu.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Înaintea feței Tale Ție unuia am greșit,
Tu ești drept la judecată, iar eu nedesăvârșit.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Pentru că-n fără de lege maica mea m-a zămislit
Și cu vina strămoșească în păcate m-a născut.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Mai înainte de a fi lumea, adevărul ai iubit
Și ascunsă înțelepciune mie mi-ai descoperit.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Cu isopul pocăinței, Doamne curățește-mă,
Mai vârtos decât zăpada de păcat albește-mă.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Auzului bucurie fă-mi ca să mă înveselesc,
Oaselor mele smerite dă-le har Dumnezeiesc

Miluiește-mă Dumnezeule,
Întoarce fața Ta Doamne, să nu-mi vezi păcatele
Și cu harul îndurării cu iubire șterge-le,

Miluiește-mă Dumnezeuleee.

(priceasnă     sursa: YouTube,  Miluieste-ma Dumnezeule )

 

Alegerea corectă

– povesti cu talc –

Un soldat american, înainte de a pleca pe front, s-a dus la bibliotecă și a cerut o carte. Era o carte de poezii. A citit cartea care a avut un impact foarte mare asupra sa. Dar ce l-a impresionat mai mult decât cartea erau comentariile pe care cineva le scrisese pe marginile paginilor. Cartea fusese donată bibliotecii de către persoana care scrisese comentariile. Așa că numele si adresa ei erau scrise pe carte.

Plecat pe front, a decis să-i scrie acestei doamne. I-a spus cât de mult l-a impresionat cartea și ce impact au avut comentariile pe care ea le scrisese pe marginile cărții. Și ea i-a scris înapoi. Așa au început să corespondeze și, cu cât își scriau, relația lor devenea din ce în ce mai puternică.

Într-una din scrisori, el i-a scris și a rugat-o să-i trimită o fotografie. Ea i-a spus că dacă se simte apropiat de ea și dacă dragostea lui este adevărată, nu va conta cum arată. Așa că nu i-a trimis nicio fotografie.

Când s-a terminat războiul și el s-a întors în SUA, și-au dat întâlnire în New York , în Grand Central Station. Ca să se recunoască, ea l-a rugat să țină cartea în mână, iar ea va avea un trandafir.

Așa că în acea zi, într-un loc imens, un soldat venit de pe front, cu o carte în mână căuta o femeie cu un trandafir în mână. Vă dați seama

ce așteptări avea? Era pe punctul de a-și găsi sufletul pereche, femeia pe care o iubea dar pe care nu o văzuse niciodată.

Așteptând, a văzut o fată superbă, îmbrăcată într-o rochie verde, care-l privea atent. Ea s-a indreptat către el și… era minunată. Era dincolo de orice imaginație. Iar el s-a uitat și a văzut că ea nu avea niciun trandafir. Lângă el s-a oprit o doamnă în vârstă. Avea un trandafir în mână.

Vă puteți imagina? Tânara superbă și doamna care nu arăta foarte bine, dar cu un trandafir în mână. Și nu era frumoasă, chiar destul de urâtă și îmbătrânită. Voi ce ați fi ales?  Persoanei cu trandafirul îi știa sufletul de care se îndrăgostise. Așa că s-a îndreptat spre doamna urâtă cu trandafirul, în timp ce tânara frumoasă s-a oprit la câțiva pași de el,  l-a privit si l-a intrebat:

„- Vii cu mine soldat?”

Iar inima lui era sfâșiată. Decizii. Alegeri. S-a gândit un minut. În timp ce tânara se îndeparta de el, lucrurile corecte l-au determinat să aleagă: și-a continut drumul către persoana în vârstă care ținea trandafirul în mână, s-a apropiat de ea și i-a zis:

„- Buna ziua”,  și a invitat-o la cină.

 Iar aceasta i-a spus:

„- Fiule, nu știu ce se întâmplă aici, dar tânara îmbrăcată în verde care tocmai a trecut pe lângă tine, m-a rugat să țin în mână acest trandafir și mi-a spus că, dacă vei veni la mine, să-ți spun că te așteaptă la restaurant.”

 SURSA: WWW.POVESTICUTALC.RO

 

 

 

 

 

 

Gustul fericirii

Viața ta e o grădină
Cu flori și trandafiri,
Cărări îmbietoare
Te cheamă să-i admiri.

Acum ori niciodată
Nu-i vei mai întâlni!
Hai vino, te desfată,
Nu te mai răzgândi!

Căci gustul fericirii
Aceluia i-e dat,
Ce și-a-necat amarul
Și-ntruna s-a rugat.

Și-n zorii dimineții
Cu ochii rugători
Și-a ridicat privirea
Spre cerul fără nori.

Versuri,  Eleonora – Antonia Mihai

 

Fascinatia lui Mihail Tal

Posted by dan bujor pe martie 20, 2016

De ce sunt atat de fascinati jucatorii de sah de al optulea campion mondial, Mihail Nekhemievich Tal? El a fost, la urma urmei, Campion Mondial numai pentru un an înainte de a fi infrant de Mihail Botvinnik, în meciul revansa, şi de atunci, niciodată nu a mai reusit sa ajunga la aceleaşi înălţimi.

Ce-l facea pe el sa fie atât de amabil şi de placut?

Înainte de apariţia lui Tal pe scena mondială, şahul a fost considerat de mulţi a fi metodic. Prea putin banuia lumea că tanarul leton din Riga, va aprinde în curând lumea cu sacrificiile lui imaginativ de îndrăzneţe, şi incredibila lui abilitate pentru atacul combinational.

În timpurile moderne, dacă ar fi fost într-o stare bună de sănătate, el ar fi fost echivalentul lui Tiger Woods in golf. Tal nu numai ca a făcut şahul interesant şi distractiv, din nou, el a atasat o racheta şahului şi l-a lansat catre cer, şi lumea întreaga a privit şi a luat nota.

Niciodată nu a mai văzut lumea un astfel de joc indraznet înainte, în care materialul sa fie uneori abandonat, cu scopul de a lansa un atac zdrobitor asupra regelui advers. Piesele lui pareau a fi magice, iar jocul său sfida logica obisnuita a sahului.

Dacă nu aveţi cartea, The Life And Games Of Mikhail Tal (Viaţa şi jocurile lui Mikhail Tal – Cadogan Books), va încurajez să va duceti şi sa v-o luati. În carte, Tal descrie experientele sale de viata (până în 1975) într-un mod care te face sa simti ca porti o conversatie cu un prieten de mult pierdut, la un pahar de vin, după o cina excelenta. Este una dintre cele mai bune carti de şah scrise vreodată.

Tal nu vă oferă variante şi sub-variante lungi în notele la jocurile lui, cum fac alti autori. El adaugă simple note pentru a explica ideile si planurile sale. Mai important, el va vorbeşte ca un prieten care va povesteste calatoria sa incredibila.

Jocul lui Tal combina nu numai imaginaţia neincorsetata şi energia incredibila pe tabla de şah, dar de obicei implica si o cantitate enormă de risc. Tal statea, adeseori, precar pe prapastia prapastiei dar de multe ori, adversarul său era cel care capitula primul.

De exemplu, în Turneul Candidaţilor din Iugoslavia, din 1959, Tal a jucat cu Fischer. În acest joc, Fischer a scris în fisa 22. Rae1 (cea mai puternică mutare), şi, înainte de a juca aceasta mutare, a împins fisa spre Tal, ca sa observe reacţia lui. Tal şi-a dat seama de manevra, realizand ca Fischer il testa. Deci, Tal s-a ridicat de pe scaun, a ocolit masa, şi a inceput sa glumească cu cineva. Când s-a întors la masa cu un zâmbet pe fata, Fischer (care, în mod evident, monitorizase întreaga scenă) a taiat mutarea, şi a jucat o alta în loc. În final, Fischer a pierdut. Când Tal l-a întrebat de ce schimbase mutarea, Fischer a răspuns: „Ei bine, ai râs atunci când am scris-o pe hartie!”

Tal a fost, din păcate, chinuit din cauza problemelor de sănătate. El a avut un rinichi bolnav si a suferit 12 operaţii. Dar, în timp ce un astfel de calvar ar fi zdrobit un om mai slab, Tal a continuat să joace şah la cel mai înalt nivel, indiferent de starea lui de sănătate. Pasiunea si dragostea lui pentru joc a fost cu adevărat de nestins.

Acest lucru l-a facut pe Leonid Stein să comenteze o dată, „Tu, Mishik, esti mai puternic in spirit decat noi toţi.”

Sursa: http://lousyatchess.blogspot.com/2009/11/fascination-with-tal.html

Am preluat de pe  https://iulianceausescu.wordpress.com/