Glume despre școală

Poţi să ai o zi cu zâmbetul pe buze citind câteva glume cu elevi şi profesori, inspirate din anii de şcoală.

  1. La oră , se vorbeşte despre istora Americii. Profesorul îi întreabă pe elevi de ce anul 1809 este important în istoria americanilor.
    Mihăiţă răspunde: Este anul în care s-a născut Abraham Lincoln.
    Profesorul trece mai departe şi îi întreabă pe elevi ce s-a întâmplat în anul 1819.
    Deodată Mihăiţă se ridică în picioare şi spune: În 1819 Abraham Lincoln a împlinit 10 ani.
  2. Profesorul îi verifică tema lui Matei şi îi spune acestuia. Matei, recunoaşte! Te-a ajutat tatăl tău să îţi faci tema, nu-i aşa?
    Matei îi răspunde imediat: Nu, domnule profesor. A făcut-o singur!
  3. 3. Elevul (la telefon). Fiul meu are febră mare şi se simte foarte rău. Nu poate să vină astăzi la școală.
    Profesoul: Cu cine vorbesc?
    Elevul: Cu tatăl meu!
  4. 4. Copilul: Nu pot să merg la şcoală astăzi.
    Tatăl: De ce, ce s-a întâmplat?
    Copilul: Nu mă simt bine.
    Tatăl: Cum adică?
    Copilul: Nu mă simt bine la şcoală.

Profesorul: De ce ai întârziat?
Elevul: Din cauza indicatoarelor de pe şosea.
Profesorul: Ce fel de indicatoare?
Elevul: Cele care atenţionau că este şcoală în apropiere şi trebuie redusă viteză.

 

  1. Andrei: Domnule professor, vreu să vă întreb ceva.
    Profesorul: Sigur, Andrei, întreabă-mă orice vrei să ştii.
    Andrei: Domnule profesor, dumneavoastră aveţi obiceiul să pedepsiţi elevii pentru lucrurile pe care nu le-au făcut?
    Profesorul: Nu, Andrei. De ce aş face aşa ceva?
    Andrei: Vă mulţumesc, domnule profesor. M-am liniştit acum.  Nu mi-am făcut temele.

Sursa : internet

Cum sa ne pregatim pentru competitii

Posted by adrianstanca2009 pe Aprilie 20, 2009

Recent pe cateva forumuri de discutii, cativa jucatori au pus intrebari in legatura cu pregatirea pentru turnee. Prin urmare, am pregatit cateva sfaturi pentru jucatori, sfaturi pe care cred ca majoritatea jucatorilor le pot aplica in pregatirea lor.

In primul rand vreau sa mentionez ca prin turnee se intelege un pic altceva decat jucarea unor amicale cu prietenii sau de blitzuri pe internet. Intr-un turneu sunt mai multi jucatori implicati si mizele sunt de obicei mai mari. Astfel incat, jucatorii devin un pic mai nervosi decat de obicei cand joaca la turnee. De aceea, unele din recomandarile mele se invart in jurul acestui aspect.

Dar iata recomandarile mele.

INAINTE DE TURNEU

1.Exercitii tactice: Consider ca exercitiile tactice sunt, poate, cel mai bun lucru la care se poate antrena un jucator inainte de un turneu (sau in general).De obicei, incerc sa rezolv zilnic probleme tactice (probleme de mat, motive tactice, probleme scurte de finaluri) timp de 20-30 minute. Cam cu o saptamana inainte de turneu, incerc de obicei sa dublez timpul pe care-l aloc rezolvarii de exercitii tactice.

Un motiv pentru efectuarea de exercitii tactice este ca in timpul partidelor de turneu, suntem nervosi, tensionati, dar la fel este si adversarul, de obicei. Mici lovituri tactice pot fi ratate cu usurinta. In tipul unei partide recente de-a mea, am construit o pozitie frumoasa insa am dat un pion si am incheiat remiza o partida pe care ar fi trebuit sa o castig. Sunt sigur ca v-ati aflat si dumneavoastra in situatii asemanatoare. Marele maestru canadian Kevin Spraggett pe interesantul lui site web recomanda efectuarea de macar doua ore de antrenament tactice inainte de turnee. Asa ca efectuati exercitii tactice inainte de turneu.

  1. Conditia fizica: Marele Botvinnik a fost unul dintre primii maestrii care a inclus in mod obisnuit exercitiile fizice ca parte a pregatirii sale sahiste. Daca va uitati la fotografii cu Kramnik de pe vremea cand era unul dintre secundantii lui Kasparov in meciul impotriva Vishy Anand din 1995, si o le comparati cu cele de acum, veti observa doua lucruri: are o tunsoare mai buna acu si este mult mai suplu. El s-a antrenat riguros cu fizioterapeutul echipei nationale a Rusiei de baschet inainte de meciul lui cu Kasparov (si ati vazut ce rezultate a reusit). Kasparov insusi a practicat mereu gimnastica. Imi place mult cum descrie el propriul regim de antrenamente fizice pentru meciuri: „…Efectuez o ora sau doua de alergari sau inot, dupa care, poate, putina gimnastica sau box…”. Daca faceti exercitii fizice in mod regulat, este perfect. Daca nu, atunci poate ar trebui sa va ganditi sa faceti zilnic cate o plimbare de 20-30 minute inainte de a incepe antrenamentul de sah. Desigur, nu faceti prea multe antrenamente fizice. Ca orice alt sport sau competitie, odihna inainte de inceperea evenimentului este de asemenea necesara. (vezi punctul 3). Exerciitile fizice sunt benefice pentru un jucator de sah din mai multe puncte de vedere. In primul rand, maresc nivelul de sange si de oxigen in creier. In al doilea rand, corpul dumneavoastra va putea sa suporte stresul mai eficient, cu mai multe conditionari. In al treilea rand, imbunatatirea rezistentei este importanta in mod special pentru jucatorul de sah.
    1. Odihna Odihna potrivita este necesara pemtru minte si pentru corp ca sa functioneze cel mai eficient. In plus fata de numarul de ore de somn de care corpul are nevoie, regularitatea in numarul de ore de somn este de asemenea importanta inainte de un turneu.

    Incercati sa adormiti si sa va treziti la aceleasi ore in mod regulat inainte de un turneu. Oferiti-i corpului dumneavoastra cam o saptamana ca sa se ajusteze la orele de somn (daca difera fata de programul obisnuit).

    Un exemplu legat de aceasta este cand jucam in World Open in 2000. Am avut dificultati in prima zi deoarece prima partida a inceputa la ora 11 a.m. si a doua partida s-a incheiat (teoretic) in jurul miezului noptii.

    In mod normal ma culc mult mai devreme (10 p.m.) si ma trezesc mult mai devreme (6-7 a.m.). Astfel ca, am  avut nevoie sa ma obisuiesc sa ma trezesc mai tarziu sa ma culc mai tarziu. Daca practicati aceste lucruri in mod curent, corpul dmneavoastra se va ajusta.

  2. 4.Deschideri: Multi jucatori studiaza deschiderile mult prea mult (si eu fac la fel). Totusi, inainte de un concurs, ar putea fi o idee buna sa sii ce deschideri vei juca inainte de concurs.

    Spre exemplu, daca in mod obisnuit aveti cateva deschideri ce le jucati ca raspuns la 1.e4, ar fi bine sa va hotarati pentru una sau doua pentru concursul urmator, pentru a reduce timpul de studiu. In Statele Unite, majoritatea concursurilor mari sunt openuri in sistem elvetian, care implica ca nu veti juca cu acelasi adversar de doua ori.

    Nu este nevoie sa va faceti griji cu privire la ‘pregatirea’ adversarului pentru partida retur faca l-ati invins in cadrul turneului. De asemenea, nu trebuie sa va preocupe prea mult deschiderile cu exceptia zonelor din teorie in care gasiti partide recente in care nu a mers jocul in deschidee. (partidele recente sunt importante deoarece va sunt mai proaspete in memorie). Studierea jocului in deschidere din aceste partide va va fi mai benefic deoarece vi le veti aminti mai bine (mai ales daca ati pierdut partida).

  3. 5. Ganditi in perspectiva: Poate ultimul sfat pe care pot sa-l dau este cel pe care mi l-a dat un prieten (care se intampla sa fie si maestru la sah, de asemenea). ” Pana la urma, este doar un joc. Distreaza-te! Vei juca mai bine de asemenea!”. Tine minte, poti fi serios si sa te distrezi in acelasi timp! Este mult mai bine decat alternativa” sa fi serios si sa nu te distrezi.
  4. INAINTE DE TURNEU

    Doar cateva mici sfaturi pe care sa vi le amintiti pentru atunci cand deja va veti afla in timpul unui turneu.

    1.Inainte de partida, efectuati o plimbare de 5-10 minute. Aceasta va va ajuta sa luati un pic de aer proaspat si nu ar trebui sa fie mai lunga ca sa nu va oboseasca. De asemenea, va va ajuta sa va relaxati si sa va eliberati mintea inainte de partida. In timpul partidei, parasiti-va scaunul ocazional ca sa va intindeti un pic sau ca sa luati un pic de aer proaspat (nu prea mult).

    2. Dieta: Asigurati-va ca mancati in lungile zile de concurs. Un stomac gol poate distrage concentrarea de la partida. Dar nici sa mancati ca un porc nu se face! Am vazut un tip mancand o pizza mare intre runde la World Open. Nu stiu ce rezultate a avut, dar sunt sigur ca acea pizza nu l-a ajutat.

    1. Managementul timpului de gandire:

    Ganditi pe timpul adversarului. Desi recomand sa va sculati ocazional de la masa ca sa va intindeti sau ca sa luati aer proaspat, cel putin 95% din timpul adversarului ar trebui petrecut la tabla.

    La concursuri cu ritm de joc normal, este srprinzator sa vezi jucatori sculandu-se sa fumeze o tigara sau ca sa vada faze dintr-un meci de fotbal la bar in timpul partidei. Odata un adversar de-al meu s-a sculat de la masa dupa ce s-a ajuns la primul control al timpului si nu a revenit la tabla decat dupa jumatate de ora. Mi-am efectuat mutarea dupa circa 5 minute dupa ce a plecat, astfel incat el a pierdut 25 minute din propriul timp de gandire!

    Totusi, ma refer la folosirea timpului de gandire al adversarului. Pe timpul adversarului, puteti evalua pozitia la modul general (structura de pioni,campuri slabe, etc) si sa va consumati mai mult din propriul timp de gandire calculand si evaluand variante concrete si continuari. Mi-am imbunatatit mult rezultatele din concursuri de cand am ineput sa urmez acest sfat.

    CONCLUZIE

    V-am oferit cateva recomandari obisnuite cu privire la modalitati de pregatire pentru turnee. Ati observat probabil faptul ca, cateva din recomandarile mele implica aspectul conditiei fizice in sah.

    Aceasta este principala diferenta dintre un concurs oficial si o partida amicala. Un turneu este o competitie, si pregatirea pentru el este diferita decat pregatirea pentru partide contra prietenilor pe Internet.

    Asa cum si un atlet se pregateste diferit pentru o competitie oficiala sau pentru o competitie neoficiala, jucatorii de sah procedeaza la fel. Aceste practici descrise mai sus m-au ajutat sa am mai mult succes si sa ma bucur mai mult de experientele de care am parte in cadrul concursurilor

    (traducere de pe siteul Bryan’s Chess World)

     

    Preluat de pe sait: https://iulianceausescu.wordpress.com/

     

    time_chess

     

Memoria fotografică/eidetică în șah]

Posted by vasyly66 pe aprilie 11, 2016

De mult timp am vrut să scriu articolul acesta. Și nu știam cum să-l numesc.

Am inceput cu Părerea mea … dar cred că De ce? … este mai potrivit.

De ce apare acest articol? Pentru că am niște întrebări la care nu găsesc răspuns. Poate nu sunt formulate corect, sau poate nu au răspuns. Sau poate au alt răspuns la care nu m-am gândit vreodată.

Dar poate toți avem anumite idei și concepții despre șah în general, căci despre aceste subiecte va fi vorba, pe care dacă le-am pune cap la cap poate am găsi un răspuns mozaicat cât de cât mai „plin” decât ideea unei singure persoane.

Să încep cu primul subiect care mă frământă…1. Memoria fotografică/eidetica in sah

Există cu adevărat așa ceva în șah? Este un subiect despre care nu s-a prea discutat… Poate pentru că este un subiect la limita accepțiunii valabile științifice cunoscute ? Nu s-au facut teste sau nu s-au dat publicității?

Dar de fapt se aplică această memorie specială în șah? Adică în recunoașterea pozițiilor tip? Am citit că la un mare-maestru din șah, atunci când se uită la o poziție de șah mintea îi caută în ” baza de date” proprie poziția respectivă sau altele cât mai apropiate de aceasta. Asta l-ar ajuta să găsească subtilitățile poziției mai repede decât dacă ar sta să o analizeze atunci. Dar asta ar însemna ca „bagajul de partide din baza de date proprii” ar diferi de la un șahist la un altul, ceea ce este cât se poate de adevărat. Pe D-voastră v-au ajutat astfel de recunoașteri de poziții-tip?

Memoria eidetică se referă la abilitatea unei persoane de a reține  imagini, sunete sau obiecte  cu ma

Calculatoarele bat oamenii la memorarea  informațiilor  fixe, dar creierul uman operează  funcţii de gandire cu o ușurință uimitoare care ar sfida simularea acestora pe calculator, în special în cazul în care se implică sensuri metaforice estetice, la fel ca și în toate aspectele artei de creație și fotografie.

Este cunoscut faptul că mulţi artişti şi desenatori au capacitatea de a memora imagini şi de a le reproduce din memorie. Aceasta indică faptul că memoria figurativă nu este înnăscuta, ci dobândită, şi că poate fi dezvoltată. De exemplu Mozart a fost o persoană cu perfectă memorie eidetică în ceea ce privește sunetele. Alte persoane exceleaza în recunoașterea și reținerea fețelor umane, altele în reținerea fotografică a formulelor matematice sau a paginilor din cărți.

re acuratețe, iar acestea pot fi redate în perfect detaliu.

La nivel de activitate conștientă numai 10% din creierul nostru este în funcţiune, în timp ce activitatea  subconştientului contează în  90% din potenţialul creierului uman. Strategiile de gândire logică folosesc doar o parte mică din abilitățile noastre.

Cum poate acest 90% din subconștientul omului fi pus, măcar în mică parte, în slujba jocului de șah? Eu cred că mai sunt multe de descoperit în șah, și că mai avem drum lung în față în explorarea acestui joc fantastic. Cred că mai sunt principii noi de descoperit, teme și strategii.

Poate ar trebui privit șahul dintr-o altă perspectivă?  Una în care nu trebuie să ne bazăm pe cunoștințele acumulate pînă acum, deoarece am altera procesul de creativitate originală?  Bineînțeles că repetiția este „mama învățării”, memorizarea se bazează pe repetiție.La fel cum în procesul de comunicare între oameni, comunicarea non-verbală reprezintă 60%, tonul cu care comunicăm este 30% și numai 10% reprezintă cuvintele,  se poate ca și în procesul vizual să existe astfel de proporții majore în ceea ce privește „cum” „ce” și „unde” utilizăm acest simț?

Cum se poate ca unii oameni să joace șah orb, și să aibă performanțe remarcabile? Unii jucând chiar și simultanuri. Să nu ne folosească simțul văzului atât de mult pe cât am crede? Se știe despre performanța incredibilă a lui A. Alehin, atunci când în 1924 a jucat 26 de partide simultane legat la ochi, cu competitori foarte puternici, finalizând cu scorul de +16 -5 =5, iar în 1934 la Chicago, a jucat 32 de astfel de partide, cu scorul de +19-5=5, Em. Lasker fiind arbitrul acestei competitii.

Mai mult se poate citi pe https://iulianceausescu.wordpress.com/2016/04/11/de-ce-memoria-fotograficaeidetica-in-sah/

 

 

 

 

 

 

Miluiește-mă Dumnezeule

Miluiește-mă Dumnezeule,
Dumnezeule mă iartă după mare mila ta
Și cu mulțimea îndurării șterge fărdelegea mea

Miluiește-mă Dumnezeule,
Mai vârtos mă curățește și-mi spală păcatul greu,
Că îmi știu fărădelegea și-mi cunosc păcatul meu.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Înaintea feței Tale Ție unuia am greșit,
Tu ești drept la judecată, iar eu nedesăvârșit.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Pentru că-n fără de lege maica mea m-a zămislit
Și cu vina strămoșească în păcate m-a născut.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Mai înainte de a fi lumea, adevărul ai iubit
Și ascunsă înțelepciune mie mi-ai descoperit.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Cu isopul pocăinței, Doamne curățește-mă,
Mai vârtos decât zăpada de păcat albește-mă.

Miluiește-mă Dumnezeule,
Auzului bucurie fă-mi ca să mă înveselesc,
Oaselor mele smerite dă-le har Dumnezeiesc

Miluiește-mă Dumnezeule,
Întoarce fața Ta Doamne, să nu-mi vezi păcatele
Și cu harul îndurării cu iubire șterge-le,

Miluiește-mă Dumnezeuleee.

(priceasnă     sursa: YouTube,  Miluieste-ma Dumnezeule )

 

Alegerea corectă

– povesti cu talc –

Un soldat american, înainte de a pleca pe front, s-a dus la bibliotecă și a cerut o carte. Era o carte de poezii. A citit cartea care a avut un impact foarte mare asupra sa. Dar ce l-a impresionat mai mult decât cartea erau comentariile pe care cineva le scrisese pe marginile paginilor. Cartea fusese donată bibliotecii de către persoana care scrisese comentariile. Așa că numele si adresa ei erau scrise pe carte.

Plecat pe front, a decis să-i scrie acestei doamne. I-a spus cât de mult l-a impresionat cartea și ce impact au avut comentariile pe care ea le scrisese pe marginile cărții. Și ea i-a scris înapoi. Așa au început să corespondeze și, cu cât își scriau, relația lor devenea din ce în ce mai puternică.

Într-una din scrisori, el i-a scris și a rugat-o să-i trimită o fotografie. Ea i-a spus că dacă se simte apropiat de ea și dacă dragostea lui este adevărată, nu va conta cum arată. Așa că nu i-a trimis nicio fotografie.

Când s-a terminat războiul și el s-a întors în SUA, și-au dat întâlnire în New York , în Grand Central Station. Ca să se recunoască, ea l-a rugat să țină cartea în mână, iar ea va avea un trandafir.

Așa că în acea zi, într-un loc imens, un soldat venit de pe front, cu o carte în mână căuta o femeie cu un trandafir în mână. Vă dați seama

ce așteptări avea? Era pe punctul de a-și găsi sufletul pereche, femeia pe care o iubea dar pe care nu o văzuse niciodată.

Așteptând, a văzut o fată superbă, îmbrăcată într-o rochie verde, care-l privea atent. Ea s-a indreptat către el și… era minunată. Era dincolo de orice imaginație. Iar el s-a uitat și a văzut că ea nu avea niciun trandafir. Lângă el s-a oprit o doamnă în vârstă. Avea un trandafir în mână.

Vă puteți imagina? Tânara superbă și doamna care nu arăta foarte bine, dar cu un trandafir în mână. Și nu era frumoasă, chiar destul de urâtă și îmbătrânită. Voi ce ați fi ales?  Persoanei cu trandafirul îi știa sufletul de care se îndrăgostise. Așa că s-a îndreptat spre doamna urâtă cu trandafirul, în timp ce tânara frumoasă s-a oprit la câțiva pași de el,  l-a privit si l-a intrebat:

„- Vii cu mine soldat?”

Iar inima lui era sfâșiată. Decizii. Alegeri. S-a gândit un minut. În timp ce tânara se îndeparta de el, lucrurile corecte l-au determinat să aleagă: și-a continut drumul către persoana în vârstă care ținea trandafirul în mână, s-a apropiat de ea și i-a zis:

„- Buna ziua”,  și a invitat-o la cină.

 Iar aceasta i-a spus:

„- Fiule, nu știu ce se întâmplă aici, dar tânara îmbrăcată în verde care tocmai a trecut pe lângă tine, m-a rugat să țin în mână acest trandafir și mi-a spus că, dacă vei veni la mine, să-ți spun că te așteaptă la restaurant.”

 SURSA: WWW.POVESTICUTALC.RO

 

 

 

 

 

 

Gustul fericirii

Viața ta e o grădină
Cu flori și trandafiri,
Cărări îmbietoare
Te cheamă să-i admiri.

Acum ori niciodată
Nu-i vei mai întâlni!
Hai vino, te desfată,
Nu te mai răzgândi!

Căci gustul fericirii
Aceluia i-e dat,
Ce și-a-necat amarul
Și-ntruna s-a rugat.

Și-n zorii dimineții
Cu ochii rugători
Și-a ridicat privirea
Spre cerul fără nori.

Versuri,  Eleonora – Antonia Mihai

 

Fascinatia lui Mihail Tal

Posted by dan bujor pe martie 20, 2016

De ce sunt atat de fascinati jucatorii de sah de al optulea campion mondial, Mihail Nekhemievich Tal? El a fost, la urma urmei, Campion Mondial numai pentru un an înainte de a fi infrant de Mihail Botvinnik, în meciul revansa, şi de atunci, niciodată nu a mai reusit sa ajunga la aceleaşi înălţimi.

Ce-l facea pe el sa fie atât de amabil şi de placut?

Înainte de apariţia lui Tal pe scena mondială, şahul a fost considerat de mulţi a fi metodic. Prea putin banuia lumea că tanarul leton din Riga, va aprinde în curând lumea cu sacrificiile lui imaginativ de îndrăzneţe, şi incredibila lui abilitate pentru atacul combinational.

În timpurile moderne, dacă ar fi fost într-o stare bună de sănătate, el ar fi fost echivalentul lui Tiger Woods in golf. Tal nu numai ca a făcut şahul interesant şi distractiv, din nou, el a atasat o racheta şahului şi l-a lansat catre cer, şi lumea întreaga a privit şi a luat nota.

Niciodată nu a mai văzut lumea un astfel de joc indraznet înainte, în care materialul sa fie uneori abandonat, cu scopul de a lansa un atac zdrobitor asupra regelui advers. Piesele lui pareau a fi magice, iar jocul său sfida logica obisnuita a sahului.

Dacă nu aveţi cartea, The Life And Games Of Mikhail Tal (Viaţa şi jocurile lui Mikhail Tal – Cadogan Books), va încurajez să va duceti şi sa v-o luati. În carte, Tal descrie experientele sale de viata (până în 1975) într-un mod care te face sa simti ca porti o conversatie cu un prieten de mult pierdut, la un pahar de vin, după o cina excelenta. Este una dintre cele mai bune carti de şah scrise vreodată.

Tal nu vă oferă variante şi sub-variante lungi în notele la jocurile lui, cum fac alti autori. El adaugă simple note pentru a explica ideile si planurile sale. Mai important, el va vorbeşte ca un prieten care va povesteste calatoria sa incredibila.

Jocul lui Tal combina nu numai imaginaţia neincorsetata şi energia incredibila pe tabla de şah, dar de obicei implica si o cantitate enormă de risc. Tal statea, adeseori, precar pe prapastia prapastiei dar de multe ori, adversarul său era cel care capitula primul.

De exemplu, în Turneul Candidaţilor din Iugoslavia, din 1959, Tal a jucat cu Fischer. În acest joc, Fischer a scris în fisa 22. Rae1 (cea mai puternică mutare), şi, înainte de a juca aceasta mutare, a împins fisa spre Tal, ca sa observe reacţia lui. Tal şi-a dat seama de manevra, realizand ca Fischer il testa. Deci, Tal s-a ridicat de pe scaun, a ocolit masa, şi a inceput sa glumească cu cineva. Când s-a întors la masa cu un zâmbet pe fata, Fischer (care, în mod evident, monitorizase întreaga scenă) a taiat mutarea, şi a jucat o alta în loc. În final, Fischer a pierdut. Când Tal l-a întrebat de ce schimbase mutarea, Fischer a răspuns: „Ei bine, ai râs atunci când am scris-o pe hartie!”

Tal a fost, din păcate, chinuit din cauza problemelor de sănătate. El a avut un rinichi bolnav si a suferit 12 operaţii. Dar, în timp ce un astfel de calvar ar fi zdrobit un om mai slab, Tal a continuat să joace şah la cel mai înalt nivel, indiferent de starea lui de sănătate. Pasiunea si dragostea lui pentru joc a fost cu adevărat de nestins.

Acest lucru l-a facut pe Leonid Stein să comenteze o dată, „Tu, Mishik, esti mai puternic in spirit decat noi toţi.”

Sursa: http://lousyatchess.blogspot.com/2009/11/fascination-with-tal.html

Am preluat de pe  https://iulianceausescu.wordpress.com/

Din istorisirile unui arbitru de şah

Posted by dan bujor pe februarie 24, 2016

Traducere de Daniel Bujor

Am condus un turneu şcolar week-end-ul trecut. Organizatorul a crezut că va fi un turneu mai mic decat unul obişnuit, deoarece şcolile private erau în vacanţa de primăvară. Greşit! Mai erau două săptămâni până la Super-Naţionale aşa că ne-am trezit cu 200 de copii.

În mod normal, erau între 150-175 de copii. A fost un lucru bun de că şcolile private au fost în vacanţă, altfel am fi putut avea 250 de copii. Nu sunt sigur că ne-am fi putut descurca cu aşa de mulţi copii. Chiar şi aşa a trebuit să dublăm numărul de mese în una dintre secţiuni.
Principalele mele sarcini la acest turneu au fost înregistrarea înscrierilor, tragerea la sorţi a partidelor, şi de a ajuta la supravegherea bunei desfăşurări a jocurilor. Acestea au fost îndatoririle mele oficiale. Apoi au venit şi cele neoficiale, cum ar fi ascuţirea creioanelor, căutarea de fişe de partidă nescrise, pierderea şi găsirea coordonării, colectarea gunoaielor, „poliţia” părinţilor, etc. Pentru a face acest lucru, trebuie să poţi face mai multe lucruri odată.

Un anunţ pentru găsirea de ajutoare ar putea suna astfel:

„Se caută persoană foarte organizată şi energică pentru a lucra în mediu extrem de stresant. Trebuie să aibă cunoştinţe de operare pe calculator, să poată să facă 5 lucruri odată, şi să se descurce încontinuu în situaţii dificile. Excelente abilitaţi interpersonale necesare. Salariu. Ha!! „

Ce om întreg la minte ar răspunde la acest gen de anunţ? Nu exista un astfel de anunţ, dar, cu toate astea, eu am răspuns la el cu mult timp în urmă. Dar cine a afirmat că eu aş fi întreg la minte?

Plângerile şi lamentările au început chiar înainte de începerea primei runde. Am avut o înregistrare pentru un copil care are un rating de 850 şi dorea să joace în secţiunea campionatului pentru jucători cu rating de peste 1000. Dacă am fi avut un număr impar de participanţi puteam avansa cel mai bine clasat jucător de la Rezerve pentru a echilibra numărul. Acest copil nu avea, însă, cum să fie cel mai bine clasat jucător în nici o situaţie. Mama lui a început să se plângă cum că el ar vrea să joace în competiţii mai puternice decât îi permite ratingul, şi că el ar trebui să fie acceptat în această secţiune a Campionatului. Organizatorul a spus că nu poate fi acceptat. Mama insistă că ori îi acceptăm fiul în această secţiune, ori îl retrage pe fiul ei din turneu. Organizatorul vorbeşte cu ea şi o convinge că el va avea o bună competiţie şi în secţiunea rezervelor. Pentru că, de fapt, aveam o suprapunere. Campionatul este pentru jucători cu rating de peste 1000, dar secţiunea rezervelor este deschisă pentru jucători cu rating de până la 1200. Aşa că jucători evaluaţi în jur de 1100 s-ar putea clasa destul de aproape de partea de sus a unei secţiuni în loc să se claseze în partea de jos a celeilalte secţiuni. Mama a fost de acord în final să-şi lase fiul în secţiunea rezervelor. El a avut mult de furcă în această secţiune. A avut un rezultat de 1-3.

Primul incident s-a întâmplat de fapt în secţiunea cu rating peste 1400. Aceasta este o secţiune în care sunt jucători cu foarte mare experienţă, atât pentru nivelul şcolar, cât şi pentru nivel mai ridicat. De asemenea, copiii tind să fie mai mari decât copiii din alte secţiuni. Probabil că aş fi fost norocos să scot un 2-1 în secţiunea respectivă. Cred că asta se poate să fi fost una dintre primele dispute cu care m-am mai confruntat vreodată în această secţiune. Cum să decizi?

Un jucător a promovat un pion. El s-a întins să ia regina de pe margine, şi adversarul a luat-o şi a înlocuit pionul cu regina. Problema este că promovarea în regină ar fi avut ca rezultat patul. Acum ce facem? Promovarea în regină rămâne definitivă, având în vedere că jucătorul s-a întins să ia regina, şi adversarul „l-a ajutat” punând regina pe tablă pentru el? Nu. Regula spune că:

În cazul transformării legale a unui pion, mutarea este considerată fără posibilitatea de a mai fi schimbată atunci când pionul a fost eliminat de pe tabla de şah şi mâna jucătorului a lăsat piesa potrivită pe pătratul de transformare, şi se termină în cazul în care jucătorul apasă ceasul.

Jucător se referă la persoana care face mutarea. Nu există nici o menţiune cu privire la plasarea de piese pe tablă de către adversar.

Cealaltă regulă privitoare la promovarea pionului este în secţiunea „piesă-atinsă”. Se menţionează:

Piesa atinsă în afara tablei de joc.

Nu există nici o sancţiune pentru piesele atinse care sunt în afara tablei de joc. Un jucător care avansează un pion pe ultima linie şi apoi atinge o piesă din afara tablei, nu este obligat să promoveze pionul în piesa atinsă până când piesa nu a fost lăsată din mână pe pătratul de transformare.”

Pe baza acestor două reguli am decis că jucătorul nu e obligat să promoveze în regină. El ar fi putut să ia regina s-o pună pe pătratul de transformare, şi,  fără să o lase din mână, să observe că este pat şi să se răzgândească. Am socotit că faptul că adversarul a plasat regina pe tablă ar putea fi interpretată ca o încercare de a influenţa jucătorul în alegerea mutării. Este ca şi jucătorul care lasă o piesă „atârnată” icneşte, în speranţa că adversarul o va lua, şi nu observă că e un sacrificiu care conduce la mat. Celălalt arbitru i-a dat adversarului un avertisment sever pentru încercarea de influenţare a mutării jucătorului, prin realizarea promovării de către el.

În aceeaşi rundă am fost chemat la o altă masă pentru a încerca să stabilesc pe ce pătrat era plasat nebunul negrului. Se contraziceau dacă acesta a fost pe f3 sau e2. Acest lucru nu avea niciun impact asupra jocului. Chiar şi negrul spunea că nu contează. Albul a susţinut după aceea că era un nebun de negru, şi că a fost pe g3. Negrul a declarat: „Mi-ai capturat nebunul de negru mai devreme.” M-am uitat la fişa partidei şi era destul de sigur că Nxc3, Cxc3 au fost jucate mai devreme. Albul a continuat să se contrazică cu mine, dar i-am spus că este un nebun de alb. Nu sunt sigur ce vroia albul să realizeze prin obţinerea unui nebun de negru. Anterior, în acelaşi joc, organizatorul mai hotărâse, de asemenea, în defavoarea albului, care reclamase un caz de „piesă-atinsă” la o atingere accidentală. La scurt timp după ce am luat această decizie, organizatorul a trebuit să ia o alta în acelaşi joc.

Traducere de pe site-ul castlingqueenside.blogspot.com
Sursa: https://iulianceausescu.wordpress.com/

kids_tourn_chess

Cătălin Ardelean comentează spaniola

Kasparov-Karpov, o partida istorica comentata de Catalin Ardelean

Posted by adrianstanca2009 pe martie 9, 2016

Kasparov,Garry (2800) – Karpov,Anatoly (2730) [C92]

World Championship 35th-KK5 Lyon/New York (20), 15.12.1990

[Catalin,Ardelean]

As dori sa va prezint o partida care m-a impresionat foarte mult,fiind jucata de idolul meu, Gary Kasparov.Sper sa nu fie considerata o blasfemie din partea mea,un biet maestru international , de a comenta o partida jucata intre 2 titani ai sahului mondial, Kasparov si Karpov. Trebuie sa recunosc ca,in incercarea mea de a intelege cat mai mult din ceea ce s-a intamplat in aceasta patida,m-am folosit si de diversele materiale cu tematica sahista de care dispun. Partida s-a jucat in 15 decembrie 1990, reprezentand partida a 20-a a meciului pentru titlul mondial dintre cei 2 mari „K”.

1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bb5 a6 4.Ba4 Nf6 5.0-0 Be7 6.Re1 b5 7.Bb3 d6 8.c3 0-0 9.h3


Albul nu mai poate fi  impiedicat sa realizeze d4,avand controlul centrului . Negrul are la dispozitie 2 planuri majore: 1 sa atace centrul albului cu ajutorul pionilor ; 2 sa atace centrul albului cu ajutorul figurilor .Primul plan se poate realiza in 2 moduri: a)  Spaniola inchisa 9…Na5 10Bc2-c5 11d4-Qc7 urmat de Bd7,Rac8 si,la un moment dat,cd4 cu presiune la d4 si pe coloana c,ceea ce este destul de neplacut pentru alb.Albul fie isi continua dezvoltarea,fie joaca d5 sau de5. b) Varianta Breyer 9…Nb8 10d4-Nbd7 . Negrul vrea sa apere pionul e5 de pe un camp care nu-l impiedica sa joace c5.11Nbd2-Bb7. In continuare albul joaca de regula Bc2,Nd2-f1-g3 [9.d4?! Bg4 10.d5 centru alb isi pierde forta principala,flexibilitatea(10.Be3 nu este un camp prea bun  10…exd4 11.cxd4 Na5 12.Bc2 c5) ] 9…Bb7 10.d4 Re8 11.Nbd2 Bf8 12.a4 [12.Nf1? exd4 13.cxd4 Na5! (13…Nxe4? 14.Rxe4 Rxe4 15.Ng5 Re7 16.Qh5) ] 12…h6 13.Bc2

Vrea sa apere e4,dar poate si Bd3 sa-l oblige pe negru sa ia o decizie cu pionul b5.Un pion este cu atat mai puternic,cu cat are la dispozitie mai multe posibilitati (ideal ar fi sa aiba 3 posibilitati: sa poata captura;sa poata avansa; sa stea) 13…exd4 14.cxd4 Nb4 15.Bb1 c5 16.d5

DIAGRAMĂ  pe tablă

albul vrea Ra3,Nh2,Rg3 cu atac pe flancul regelui.Negrul,daca este lasat,cel mai bine are continua cu Nd7,c4,Nc5,Nbd3,g6,Bg7.S-ar ajunge astfel intr-o pozitie destul de asemanatoare cu cele din Apararea Benoni 16…Nd7 17.Ra3 f5 [17…c4 Cealalta posibilitate,mai sigura.Decizia negrului are insa un profund substrat psihologic.Mai erau 5 partide din acest meci si Kasparov conducea cu 1 punct ( lui ajungandu-i si meciul egal,campionul pastrandu-si coroana in acest caz).In partida precedenta,Kasparov,cu negrele a propus remiza intr-o pozitie superioara.Karpov a acceptat atunci remiza,interpretand gestul adversarului  ca o slabiciune, o ezitare.Din acest motiv in aceasta partida a optat pentru o pozitie in care albul sa fie obligat sa joace dinamic,pentru a compensa defectele de structura de pioni ( jocul dinamic cerand un grad sporit de incredere in sine,pentru a putea sacrifica piese pentru continuarea atacului). Kasparov insa explica ca el fusese „programat” in partida 19 sa faca remiza,iar acum sa-l „distruga (crush)” pe Karpov] 18.Rae3!? Nf6 [18…f4 Era interesanta si aceasta mutare,in speranta realizarii unei blocade pe campul e5.Probabil insa ca negrul nu va avea timp de asa ceva,albul avand eventual posibilitatea,dupa R3e2 sa continue cu sacrificiul tipic pe5 sau chiar cu b3,Bb2.] 19.Nh2

DIAGRAMĂ  pe tablă

O noutate teoretica pentru acea vreme.Conform bazei mele de date,tot in acel an,insa cu cateva luni inainte s-a jucat R3e2.Albul vrea insa sa permita atat venirea damei in atac,cat si posibilitati suplimentare pentru turnul din e3,care s-ar putea „muta”,la un moment dat pe g3 19…Kh8 [In cazul 19…fxe4!? initiativa albului incepea sa ia forme concrete 20.Nxe4 Nbxd5 (20…Nfxd5 21.Rg3‚) 21.Nxf6+ Nxf6 22.Rxe8 Nxe8 23.Qd3] 20.b3!² Albul urmareste sa-si mobilizeze cat mai mult figuri spre regele advers.In plus nebunul din b2 va avea „in vizor” regele din h8 20…bxa4 [20…fxe4 21.Nxe4 Nbxd5 a) 21…Nfxd5 22.Rf3‚ (22.Rg3‚) ; b) 21…Bxd5 22.Nxf6 Rxe3 23.Rxe3 Qxf6 24.Ng4 Qd4 25.Bd2 se ameninta Nh6 25…Kg8 26.Qc1‚; 22.Nxf6 Rxe3 (22…Nxf6 23.Rxe8 Nxe8 24.Qd3 Nf6 25.Ng4+-; 22…Nxe3 23.Qd3+-) 23.Rxe3 Nxf6 (23…Qxf6 24.Qc2; 23…gxf6 24.Rg3) 24.Ng4 atacul albului este deosebit de periculos] 21.bxa4 c4 [21…fxe4?! acum capturarea pionul d5,dupa pf5:e4 era si mai slaba,deoarece deschidea suplimentar si diagonala a2-g8.Ideea mutarii pc4 este de a putea juca,la un moment dat Nd3.Nebunul din b1 este extrem de periculos,cu atat mai mult cu cat „omologul” sau din b7 nu-i poate opune rezistenta] 22.Bb2! fxe4 [22…Nd3 23.Bxd3 cxd3 24.Qb3] 23.Nxe4 Nfxd5 [23…Nbxd5 24.Nxf6 Nxe3 (24…Rxe3 25.Rxe3 Nxe3 26.Qh5 negrul nu se mai poate apara) 25.Qh5 gxf6 26.Qg6+-] 24.Rg3 [24.Qh5 Aceasta mutare ar fi putut duce la un mat deosebit de spectaculos,insa doar in eventualitatea unei aparari slabe,ceea ce,evident,nu era cazul in aceasta partida 24…Nxe3?? (24…Re5!?; 24…c3! 25.Rxc3 Re5÷) 25.Qxh6+ Kg8 26.Ng5 gxh6 27.Bh7#] 24…Re6!

DIAGRAMĂ  pe tablă

Negrul incearca sa-si aduca si el cat mai multe piese in aparare pentru a rezista atacului „nemilos” 25.Ng4 Qe8 [25…Nd3!? Dupa cum au aratat amandoi jucatorii dupa partida,dar si „exegetii”,aceasta mutare era singura care-l tinea pe negru in joc.Kasparov explica ca mutarea Qe8 este foarte logica,insa in aceasta pozitie „total dezechlibrata” e nevoie de „cea mai buna mutare”!] 26.Nxh6!

DIAGRAMĂ   pe tablă

Mutare efectuata foarte rapid.Consider ca explicatia lui Kasparov este deosebit de instructiva pentru noi,”muritorii”.Albul are in acest moment in atac 7 piese: dama,2 turnuri,2 nebuni si 2 cai.Negrul se apara in acest timp cu 5 figuri: dama,Re6,Bf8,pg7,ph6.Deci raportul este 7:5.In urma mutarii Nh6,raportul devine 6:4,care este mai avantajos pentru alb 26…c3?! [Iata si cateva variante mai concrete: 26…Rxh6 27.Nxd6 Rxd6 a) 27…Qxe1+ 28.Qxe1 Rxd6 29.Qe4 Nd3 30.Bxd3 cxd3 31.Qh4+ Kg8 32.Bxg7 Bxg7 33.Qg4; b) 27…Qd7 28.Qg4 Qxg4 (28…Rxd6 29.Qh5+ Kg8 (29…Rh6 30.Qxh6+) 30.Bh7+ Kh8 31.Bg6+ Kg8 32.Qh7#) 29.Nf7+ Kg8 30.Nxh6+ gxh6 31.Rxg4+ Kf7 32.Bg6+ Kg8 33.Bf5+ Kf7 34.Be6+ Ke8 35.Bxd5+ Kd7 36.Bxb7; c) 27…Qh5 28.Rg5 Qxd1 29.Nf7+ Kg8 30.Nxh6+ Kh8 31.Rxd1 c3 32.Nf7+ Kg8 33.Bg6 cxb2 (33…Nf4 34.Bxc3 Nxg6 35.Bxb4 Bxb4 (35…Kxf7 36.Rd7+ Kf6 37.Rxg6+ Kxg6 38.Rxb7 Bxb4 39.Rxb4) 36.Rxg6 Kxf7 37.Rb6) 34.Rh5; 28.Rxe8 Rxe8 29.Qh5++-] 27.Nf5 cxb2 28.Qg4!± Bc8 29.Qh4+ [29.Nxg7? Rxe4!] 29…Rh6 [29…Kg8 30.Nh6+ (30.Ng5? Rxe1+ 31.Kh2 Bxf5 32.Bxf5 Rh1+! 33.Kxh1 b1Q+ 34.Bxb1 Qe1+-+) 30…Kh8 31.Nf7+ Kg8 32.Neg5 Rxe1+ 33.Kh2 negrul va primi mat] 30.Nxh6 gxh6 31.Kh2!

DIAGRAMĂ  pe tablă

Raportul piese in atac:piese in aparare a devenit acum 5:3,ceea ce deja este decisiv 31…Qe5 [31…Ra7 32.Nf6 Qf7 33.Re8 Nxf6 34.Qxh6++-] 32.Ng5 Qf6 33.Re8! Bf5 [33…Bb7 34.Qxh6+ Qxh6 35.Nf7#] 34.Qxh6+!

DIAGRAMĂ pe tablă

34…Qxh6 35.Nf7+ Kh7 36.Bxf5+ Qg6 37.Bxg6+

DIAGRAMĂ  pe tablă

Kasparov isi critica aceasta decizie pe care o considera o mare greseala(desi castiga lejer cu ea).Aceasta exprima mentalitatea lui,cand exista o mutare care termina partida pe loc,toate celelalte sunt greseli grave ( chiar daca si ele aduc castigul,insa ceva mai tarziu)! [37.Rxg6! Ne7 38.Rxe7!+-] 37…Kg7 38.Rxa8 Be7 39.Rb8 a5 40.Be4+ Kxf7 41.Bxd5+

DIAGRAMA  pe  tablă

Concluzii: 1 Mobilizeaza cat mai multe piese in atac! 2 In practica este mult mai greu sa te aperi decat sa ataci 3.Victoria  cere de multe ori sacrificarea de figuri 1-0

 

 

Bunica mea

Un loc sub soare mi-ai găsit
Bunica mea, căci m-ai iubit
Și pașii mei i-ai îndreptat
Spre-un colț de lume mai curat.

De-asupra mea eram vegheată,
De Maica Sfântă Preacurată,
Ce-somn pe-obraz mă mângâia
Și lacrimile îmi ștergea.

M-ai învățat să lupt în viață,
Cu fruntea sus și zâmbetul pe față
Și din crâmpeiul de iubire,
Să-mpart la lume fericire!

Versuri – Eleonora Antonia Mihai & Floare de colț