Finaluri de piese minore + pion vs. piese minore (1)
Bruce Pandolfini a început sa predea sahul pentru prima oară în 1972, la un moment în care o intreaga clasa de educatori a apărut pentru a răspunde cerinţelor de instruire in şah din cauza „exploziei” lui Fischer, in lumea sahului mondial. Din 1972 până în 1977 el a predat, în medie, cincizeci de lectii private pe săptămână, iar aproximativ o treime dintre lecţiile sale s-au axat pe finaluri.
Piesă minoră şi pion vs. piesă minoră În acest moment suntem pregatiti să infruntam un alt set de finaluri, în care piesele minore se confrunta reciproc, dar una dintre parti are un pion suplimentar.
447)Albul castiga
Alb: Rc8, Nd8, pp b7 Negru: Rc6, Ng3
Primul pas:
scoaterea nebunului negru de pe diagonala b8 – h2
În diagrama 447, care este o poziţie familiară analizata de către Centurini, Albul are un pion periculos pe coloana calului, ajuns pe linia a şaptea.
Nebunul negrului opreste transformarea, cu regele negru ajutandu-l prin impiedicarea nebunului alb de a bloca diagonala critica b8-h2 de la c7.
Este de notat, de asemenea, că regii stau în opoziţie directă. În prima parte a soluţiei Albul găseşte o modalitate de a înlătura nebunul Negrului de pe diagonala b8-h2, începând cu
Bh4!
Fără îndoială, acest sacrificiu poate fi, si trebuie sa fie, refuzat, dar aceasta tactica câştiga timp pentru a transfera nebunul Albului pe diagonala a7-g1. După
………Bh2
Bf2 Bf4
(sau pe un alt loc sigur, pe diagonala b8-h2) 3.Ba7! Bh2 4.Bb8 ………
şi acum Negrul trebuie să cedeze diagonala critica. Din fericire pentru Negru, nebunul Albului blocheaza pătratul de promovare. Acest lucru înseamnă că Negrul are la dispozitie o mutare pentru a plasa nebunul pe o alta diagonala defensivă, şi anume diagonala scurtă, a7-b8. Urmează
4 …Bg1, şi după Bg3 (de exemplu)
5 …Ba7, Albul are sacrificiul deflector 6. Bf2!,
iar pionul se va transforma în scurt timp. Daca diagonala defensivă scurtă (aici, a7-b8) ar fi fost cu un pătrat mai lunga, nebunul Negrului ar fi fost în măsură să evite fundatura şi încă sa mai tină sub supraveghere patratul b8. Din păcate pentru el, un astfel de pătrat nu există şi Albul castiga.
448) Albul castiga
Alb: R a8, Nd8, pp. b7 Negru: Rc6, Nh2
Albul pazeste deja la a7
În diagrama 448, cu regii în opoziţie diagonală,
şi regele alb pe partea „scurtă” a pionului,
Negrul nu are nici măcar posibilitatea de a repoziţiona nebunul pe cea mai scurta diagonala defensiva,
deoarece a7 este deja păzit de rege alb. Astfel,
Bg5 Bg3 2. Be3 Bh2 3. Ba7 Bg3 4. Bb8 Bf2 5. Bh2
(printre altele), lasă Negrul fără resurse şi pionul se transformă.
449) Poziţia lui Centurini
Poziţia originală a lui Centurini
În poziţia originala a lui Centurini (diagrama 449)
nebunul negru nu începea de la g3, ci de la h2, astfel încât Albul nu are manevra câştigătoare de timp Bh4.
În consecinţă, Albul trage de timp, aşteptand ca nebunul negru sa iasa din ungherul lui tihnit, destul de copt pentru a fi luat la tinta.
Daca Negrul nu opune rezistenta, Albul câştigă cu 1. Bh4 Bf4 2. Bf2 Bh2 3. Ba7 Bg3 4. Bb8 Bf2 5. Bf4 Ba7 6. Be3 (similar cu manevra din pozitia 447).
Dar să spunem că, după 1. Bh4
Negrul încearcă o apărare mai activa,
1… Kb5,
cu scopul de a ajunge cu regele la a6, de unde acesta poate lua sub control campul a7. Albul continuă
Bf2 Ka6 3. Bc5
(o mutare de aşteptare care forţeaza nebunul Negrului sa mute, şi sa de expuna)
3… Bg3 4. Be7
(cautand un eventual blocaj la c7)
4… Kb6
(gonind înapoi ca sa pazeasca campul c7 de la c6)
Bd8+ Kc6.
Am revenit în poziţia de plecare, dar cu o diferenţă: nebunul Negrului este expus capturarii, fiind acum pe g3 în loc de h2. Albul câştiga acum cu
Bh4!
(forţând Negrul sa iroseasca un tempo pentru salvarea nebunului, în loc să îl folosească pentru a repoziţiona regele)
1) Pionii dublați, izolați sau blocațisunt în general slabi. Încercați să-i evitați cât se poate de mult. 2) Pionii liberi (pionii trecuți)trebuie avansați cât mai repede posibil. 3) Dacă sunteți cu 1-2 pioni înainte, schimbați piesele dar nu și pionii. 4) Dacă sunteți cu 1-2 pioni în urmă, schimbați pionii dar nu și piesele. 5) Dacă sunteți în avantaj, nu lăsați toți pionii într-o singură parte a tablei.
6) Dacă aveți un pion avantaj, aproape în toate cazurile meciul va fi remiză dacă pionii sunt într-o singură parte a tablei. 7) Finalurile cel mai ușor de câștigat sunt cele în care pe tablă rămân doar pionii și regii.
8) Finalurile în care este cel mai ușor să faci remiză sunt cele în care adversarii rămân pe tablă cu nebuni de culori diferite (o parte cu nebunul de câmpuri albe, iar cealaltă parte cu nebunul de câmpuri negre). 9) În finaluri, Regele este o piesă uimitor de puternică. Folosiți-l! 10) Nu vă plasați pionii pe câmpuri de aceeași culoare cu unicul nebun rămas pe tablă.
11) În finalul jocului nebunii sunt în general mai buni decât caii, cu excepția cazurilor de pioni blocați. 12) Pozițiile cu Doi Nebuni vs 1 Nebun + 1 Cal vă oferă un joc superior în finalurile de joc în aproape toate cazurile. 13) Pionii liberi ar trebui să fie blocați cu regele. Cealaltă piesă care nu este afectată (sau restricționată) în a veghea asupra unui pion liber este calul.
14) Un turn ce controlează ultima linie, sau penultima linie, din teritoriul adversarului dumneavoastră. este o compensație suficientă pentru un pion în minus. 15) Locul unei ture este în spatele pionilor liberi, nu în fața lor. 16) Un atac pe flanc trebuie contrat în centru. 17) În finalurile cu nebuni de culori diferite pe tablă, se impune să ataci primul.
18) În jocul de mijloc, o piesă minoră + un pion fac cât o piesă majoră. 19) În finaluri protejați-vă pionul cel mai avansat. 20) Încercați să păstrați întotdeauna piesele conectate între ele și protejate. 21) În pozițiile cu pioni liberi pe marginea tablei calul este inferior nebunului.
22) Pozițiile cu pioni de tip „berbec” (e4-negru vs. e5-alb) sunt favorabile celui care deține Calul si defavorabile celor care au rămas cu Nebunul. 23) Pionii liberi aflați pe una din coloanele turelor sunt foarte puternici împotriva pieselor minore (cal, nebun) deoarece, datorită restricțiilor de mobilitate impuse de vecinătatea marginii tablei, acestora le vine foarte greu să pareze înaintarea acestor pioni.
24) Unui pion liber îi crește puterea pe măsura ce numărul pieselor de pe tablă se diminuează. 26) Dacă aveți avantajul spațiului, evitați să schimbați piesele. Dacă oponentul deține acest avantaj, schimbați piesele pentru a-l elimina. 27) Dacă aveți o piesă minoră în plus, faceți schimb de piese pentru a spori avantajul. Dacă aveți o piesă minoră în minus schimbați pionii, nu piesele (este practic imposibil de a da mat cu o piesă minoră și regele).
28) Încercați să schimbați piesele active ale adversarului cu cele inactive ale dumneavoastră. 29) Când sunt puțini pioni pe tablă, nebunii sunt mult mai puternici decât caii. Când sunt mulți pioni pe tablă caii sunt mai puternici.
30) Două ture sunt de obicei mai bune decât o regină. 31) Dublarea turnuilor aproape le triplează puterea. 32) Piesele expuse pot accelera furtuna de pioni a oponentului. 33) Faceți schimb de piese când sunteți atacat. 34) Folosiți tacticile pentru a vă atinge obiectivele strategice.
35) Ascultați vocea “structurii de pioni” și adoptați strategia adecvată. 36) În finalurile de Turn vs. Nebun, regele mai slab trebuie să fugă pe culoarea opusă nebunului său. 37) În finalul de Rege vs Cal + Nebun, încercați să mutați regele pe culoarea opusă culorii nebunului. 38) Reguli pentru jucătorul ce deține un pion liber :
a) controlați pătrățica din fața pionului;
b) schimbați toate piesele minore în așa fel încât un nebun sau un cal să nu blocheze pionul;
c) mențineți regina pe tablă în așa fel încât regelui advers să nu-i fie ușor să se grăbească în combaterea pionului;
d) păstrați cel puțin o tură pe tablă.
39) Ideea de a juca în acea parte a tablei către care sunt orientați pionii tăi a devenit cunoscută ca Teoria Silman asupra orientării pionilor. Trebuie să fie folosită în pozițiile cu centrul închis sau semi-închis, deoarece pozițiile deschise cer joc de piese și nu de pioni. 40) Un cal aflat la marginea tablei are valoarea diminuată.
Bruce Pandolfini (născut la 17 septembrie 1947) este un autor, profesor și antrenor de șahamerican.
Un maestru naționalUSCF , el este considerat, în general, cel mai experimentat profesor de șah al Americii.[1][2][3] Ca antrenor și profesor, Pandolfini a efectuat mai multe ședințe de șah decât oricine din lume. Până în vara lui 2015, el a oferit o sumă estimată de 25.000 de lecții private și de grup. Pandolfini a terminat ca jucător de șah în 1970 în urma unei pierderi acordate de Grandmaster Larry Evans la National Open din Las Vegas în 1970. După ultimul său turneu, ratingul său oficial USCF a fost de 2241. [4]
Bruce Pandolfini 2000
Abordare generală
În cărțile și coloanele sale, el și-a explicat metodologia de instruire individuală, indicând faptul că este alcătuită din patru părți de bază.
Revizuirea periodică a jocurilor și a jocului elevului;
Practica și examenul constant fără mutarea pieselor;
Treptele de bază ale fundamentelor fundamentale și fundamentale;
Instilarea pas cu pas a metodei analitice.
Acesta din urmă realizează prin a pune în mod neîntrerupt întrebări relevante, până când studentul absoarbe procesul de determinare a opțiunilor rezonabile și de a face alegeri logice.
Influența asupra prezentării șahului
Începând cu anii 1980, Pandolfini a identificat și a umplut un rol care produce cărți, în special pentru începători și jucători intermediari. Cărțile sale au fost influențate și continuă să fie cele mai bune vânzări. În timp ce era unul dintre primii scriitori de șah din America care se bazau pe notația de șah algebrică , Pandolfini a creat și / sau popularizat câteva alte inovații în scrierea șahului instructiv. Autorii șahului au fost obișnuiți să enumere câteva mișcări înainte de a afișa o diagramă. Pandolfini a realizat că jucătorii încep să se lupte cu acest format. Majoritatea cărților sale prezintă diagrame mai mari, adesea cu explicații verbale (în loc de o simplă serie de mișcări de șah notate), astfel încât începătorii și jucătorii casuali pot examina jocurile de șah cu mai multă ușurință și înțelegere. Un alt aspect al învățăturii lui Pandolfini este dependența sa de declarații scurte, dureroase, adesea contraintuitive, de a profita de atenția studenților și de a stimula imaginația.[5]
Introducere în șah
Pandolfini s-a născut în Lakewood, New Jersey și a crescut în Brooklyn, New York . Interesul său în șah a fost realizat pentru prima oară când nu era chiar paisprezece ani. Naviga într-o bibliotecă publică, când a venit pe secțiunea de șah. Pe raft erau mai mult de treizeci de cărți și toate păreau fascinante pentru el. Biblioteca a permis unui individ să scoată un anumit număr de cărți la un moment dat. Pandolfini a scos un lot inițial de șase cărți și apoi sa întors destul de repede în acea zi pentru a șterge întreaga secțiune. Apoi, el a renunțat la școală timp de o lună, în schimb, scufundându-se în cărțile retrase.
Șah carieră de predare
Deși Pandolfini nu a jucat în multe turnee, el a ajuns la puterea maestrului de șah până la sfârșitul adolescenței. O carieră lungă și prolifică de predare a șahului nu a început însă imediat după ce Bobby Fischer a câștigat Campionatul Mondial de Șah în 1972 de la Boris Spassky din Reykjavik, Islanda , în timp ce Pandolfini lucra încă la Librăria Strand din Greenwich Village . În timpul meciului, Pandolfini a devenit analist pentru acoperirea PBS . A slujit ca asistent al Shelby Lyman, moderatorul moderator al spectacolului, și la acea dată, profesorul de top al șahului din America. Lyman a fost cel care a încurajat-o pe Pandolfini să continue școala de șah ca o carieră, și asta a făcut în curând.
[6] Pandolfini, împreună cu George Kane și Frank Thornally, au format US Chess Masters, Inc. (sau USCM), o organizație educațională care structura programe sistematizate pentru o gamă largă de jucători. În 1973, același grup a început să predea ore de șah pentru credit la New School for Social Research , primele astfel de cursuri oferite vreodată în America. Pandolfini ar rămâne la facultatea Noii Școli până în 1991.
În anii 1980, cariera lui Pandolfini a fost diferită. Din 1980-1981 a fost purtător de cuvânt al Mattel Electronics , imaginea lui apărând pe cutia inițială a lui Mattel a unui joc de șah pe calculator. În acei ani, Pandolfini a devenit director al Institutului de șah la Clubul de șah Marshall , în fruntea unui personal de 23 de profesori și maeștri. În același timp, Pandolfini și-a dezvoltat relația de lungă durată cu Simon & Schuster , creând Biblioteca de Șah Fireside în 1983. Pe lângă implicarea lui Simon & Schuster, Pandolfini a publicat o serie de cărți cu Random House și câțiva alți editori.
În 1984, Pandolfini a devenit directorul executiv al clubului de șah Manhattan , apoi la Carnegie Hall , o funcție pe care a păstrat-o până în 1987. [12] Din platforma clubului de șah Manhattan, Pandolfini și Faneuil Adams au fondat în 1986 Manhattan Chess Club School, care mai târziu va fi redenumită ca șah în școli, [13][14] o organizație care de la formarea sa a oferit instruire gratuită de șah la mii de copii din școala din New York City .
Câțiva ani mai târziu, Pandolfini a fost prezentat în cartea lui Fred Waitzkin , Căutând Bobby Fischer (1988), o narațiune perceptivă despre succesul lui Josh și a lui Josh în lumea șahului copiilor. Cartea ar deveni mai târziu un film Paramount (1992) [16][17] cu același titlu, în care Pandolfini, profesorul de viață real al lui Josh, a fost portretizat de actorul câștigător, Ben Kingsley . Pandolfini a fost principalul consultant de șah al filmului, antrenând actorii și creând poziții de șah în scenariu. Următoarele filme pe care Pandolfini le-a consultat au fost ” Proaspeții ” și ” Asasinii „.
În 1990, Pandolfini a fost principalul comentator la jumătatea din New York a meciului Garry Kasparov – Anatoly Karpov de laCampionatul Mondial de Șah .[18] Mai târziu, în același an, a fost antrenorul principal al delegației americane la Campionatul Mondial de Șah pentru tineri din Fon-du-lac, Wisconsin. În plus față de co-crearea programului „Șah în școli” [19] pentru școlile publice, Pandolfini a fost asociat cu diverse instituții private, inclusiv relații de lungă durată cu Trinity, Browning, Dalton și Berkeley Carroll.
În 2011, Pandolfini a fost ales în sala de faimă a jurnalistului de șah american, iar în 2012 a fost numit ca pedagog de șah al anului de către Universitatea din Texas, la Dallas .[20][21]
Lista studenților de succes din Pandolfini este impresionantă, [22] printre care și Fabiano Caruana , unul dintre cei mai înalți jucători de șah din istorie;Josh Waitzkin , [26] subiectul filmului Căutarea lui Bobby Fischer );Rachel Crotto , campion de șah de două ori din SUA;Jeff Sarwer , campionul mondial de șah din 1988 și acum jucător profesionist de poker. Alți maeștri care primesc lecții ca și copii de la Bruce includ pe magistrații Joel Benjamin , de trei ori campion la șah din SUA; și Max Dlugy , campion mondial la șah în 1985. În lista de rating USCF din septembrie 2015, câțiva dintre studenții săi continuă să se afle printre jucătorii scolastici de top.
Simplificați când câștigați; complica atunci când pierde.
Jucați la bord, nu la jucător, decât dacă știți ceva despre player.
Sacrificați piesele adversarului înainte de a vă sacrifica pe alții.
Un principiu spune unde să se uite, nu ce să vezi.
Stăpânește principiile, astfel încât să știi când să le spargi.
Nu face ceva. Stai acolo.
Cea mai mare greseala este sa crezi ca nu poti face una.
Aflați de la greșelile dvs., mai ales pentru a nu le repeta.
Nu luați în considerare totul, doar tot ce contează.
Rezolva-te singur și este al tău pe viață.
Fiecare câștig este câștigat în practică.
Nu ignora o mișcare de deschidere doar pentru că te-ai bazat pe asta.
Jucătorii răi pot juca mișcări bune accidental.
Nimeni nu a câștigat prin demisie.
Comenzi rapide convenabile pentru prezentare:
Pandolfini nu numai că se bazează pe fraze, adesea epigramatice ale principiilor, ci oferă, de obicei, construcții utile pentru amintirea și întărirea lor. Un aspect pe care Pandolfini l-a codificat îngrijorează planificarea, o zonă de gândire în șah cu care elevii tind să aibă dificultăți. Într-adevăr, în alegerea planurilor, elevii aleg frecvent cursuri de acțiune opuse la ceea ce ar trebui să facă. De exemplu, elevii complică fără îndoială că trebuie simplificați sau simplificați atunci când ar trebui să fie complicați. Următoarea diagramă, din „Șahul lui Pandolfini”, este un exemplu de utilizare a clasificării pentru a permite studenților să-și amintească și să acceseze strategiile de șah de bază.
În partea de jos a schimbului – utilizați rook pentru a configura endgame câștigătoare
Expus rege – amenință cu bucăți; a stabilit atacuri duble
Atacul flancului cu timp scurt – contra în centru
Lipsa dezvoltării – căutați tactici și combinații
Piesele neprotejate – joacă pentru atacuri duble
Dezavantaje materiale – piese comerciale, nu pioni
Poziție slab blocată – linii deschise; invadează pe piețe slabe
Pioni exagerați – atacați cu piese
Amortizarea în pion – exploatează dezordinea; furtuna regele
Unitățile fixate – se strâng pe ele
Regina mișcărilor timpurii – atacați-o cu dezvoltarea
Probleme de timp – găsiți amenințări bune, dar surprinzătoare
Un rege – împiedicat roada; deschideți centrul
Sub atacul greu – simplificarea aruncării până la câștig
Majorități nefavorabile – creați pionul trecut
Pioni slabi – fixați, exploatați și atacați
Pătraturi slabe – să le ocupați
Scrieri
Pandolfini a scris o coloană lunară pentru revista Chess Life, intitulată „ABC-urile șahului”, din 1979. [28] Această coloană a prezentat odată lecții endogame, apoi tutoriale lunare pe deschideri, dar de la începutul anilor 1990 a evoluat în „Solitaire Chess” o coloană de instrucțiuni care îi invită pe cititori să ghicească jocurile jucate într-un singur joc de șah. Pandolfini a scris, de asemenea, caracteristici regulate pentru Chess Cafe („The Q & A Way”) și Chess.com , ambele oferind servicii online. Dar, ca autor al cărților de șah, scrierile sale sunt probabil cele mai cunoscute. Pandolfini are la datorie mai mult de treizeci de titluri în jocul de șah.[29][30]
Lista cărților, APP-urilor, videoclipurilor și DVD-urilor de către Pandolfini[31]
1980 Să joace șah (Simon & Schuster)
1985 Mișcările șahului lui Bobby Fischer (Biblioteca Șahului Fireside)
1985 Un șah de mișcare de către campioni (Biblioteca șah Fireside)
1986 ABC-ul de șah (Biblioteca Șah Fireside)
1986 Principiile noului șah (Biblioteca de Șah Fireside)
1986 Tactica de șah câștigătoare a lui Kasparov (Biblioteca de Șah Fireside)
1987 Șah Rusesc (Bibliotecă de Șah Fireside)
1988 Cursul final al lui Pandolfini: Conceptele de bază ale jocului Endgame, explicate de profesorul de șah al Americii (fișă de șah Fireside)
1988 Best of Chess Life și Review, Volumul 1 (Biblioteca de Șah Fireside)
1988 Cel mai bun film de șah și revistă, volumul 2 (Biblioteca de șah cu fișiere)
1989 Deschideri de șah: Capcane și Zaps (Bibliotecă de Șah Fireside)
1989 Arme de șah: un Omnibus de strategii de șah (Biblioteca Șah Fireside)
1990 Înțelegerea șahului – Pandolfini pe video: Profesorul-șef Bruce Pandolfini predă elementele și temele tactice ale șahului
1991 Chessercizes: Noi tehnici câștigătoare pentru jucătorii de toate nivelele (Biblioteca Șah Fireside)
1991 Mai multe Chessercizes: Checkmate: 300 de strategii câștigătoare pentru jucătorii de toate nivelurile (Biblioteca Șah Fireside)
1992 Șahul lui Pandolfini este complet: Ghidul cel mai cuprinzător al jocului, de la istorie la strategie (Biblioteca de șah Fireside)
1993 Începutul Șahului: Peste 300 de probleme elementare pentru jucătorii noi la joc (Biblioteca Șah Fireside)
1993 Mai multe deschideri de șah: Capcane și Zaps 2 (Biblioteca Șah Fireside)
1994 Piața 1: o carte de șah pentru începători (Biblioteca șah Fireside)
1994 Practica țintă pentru șah: Tactica bătăliei pentru fiecare pătrat de pe tablă (Biblioteca de șah Fireside)
1995 Gândirea șahului: Dicționarul vizual al mișcărilor șahului, regulile, strategiile și conceptele (Biblioteca de șah Fireside)
1995 Șah Doctor: Surefire vindecă pentru ce-ți face jocul (Biblioteca Șah Fireside)
1996 Power Mates: strategii și tehnici de verificare esențiale (Biblioteca Șah Fireside)
1996 Șahul începe aici (Waitzkin & Pandolfini) – Audio (Șah Beat LLC)
1997 Kasparov și Deep Blue: Meciul șahului istoric dintre om și mașină (Biblioteca de șah Fireside)
1998 Calea câștigătoare (Biblioteca de Șah Fireside)
2003 Ultimul ghid al pandolfinilor la șah (Biblioteca de șah Fireside)
2003 Fiecare mișcare trebuie să aibă un scop: Strategii de la șah pentru afaceri și viață (Hyperion)
2003 Fiecare mișcare trebuie să aibă un scop: Strategii de la șah pentru afaceri și viață (Ascultă și Live Audio, Inc.)
Modul Q & A din 2005 în șah (Casa aleatorie)
2005 Șah Solitaire (Casa aleatorie)
2007 Șah de comori: Trivia, Citate, Puzzle și Lore din cel mai vechi joc din lume -Hardcover – (Casa aleatorie)
2007 Challenge-urile de șah ale lui Pandolfini: 111 Endgames câștigătoare (Random House)
2008 Să jucăm șah: un ghid pas cu pas pentru jucătorii noi (Biblioteca de șah Pandolfini – Russell Enterprises))
2009 Workshop Endgame: Principii pentru jucătorul practic (Russell Enterprises)
2010 Regulile șahului (Russell Enterprises)
2010 Șah Filme 1 (Russell Enterprises)
2011 Filmele de șah 2: Mijloacele și sfârșitul (Russell Enterprises)
2012 Mates Pandolfini în One: (O APP)
abilitatea de a se înțelege”. ( ABC News Interview)