Finaluri de piese minore

Finaluri de piese minore + pion vs. piese minore (1)

Bruce Pandolfini a început sa predea sahul pentru prima oară în 1972, la un moment în care o intreaga clasa de educatori a apărut pentru a răspunde cerinţelor de instruire in şah din cauza „exploziei” lui Fischer, in lumea sahului mondial. Din 1972 până în 1977 el a predat, în medie, cincizeci de lectii private pe săptămână, iar aproximativ o treime dintre lecţiile sale s-au axat pe finaluri.

Un număr de cursuri structurate pe care le-a prezentat la diferite universităţi şi instituţii l-au forţat să-si prezinte mai concret ideile şi materialul pregatit pentru aceste cursuri, „modificat de experienţa acumulata la lecţii private şi seminarii, constituie cea mai mare parte a materialului”, în noua sa carte Endgame Workshop.
Rezultatul inseamna treizeci de lecţii, ce acoperă 251 de pagini, care introduc concepte de bază pentru finaluri, cum ar fi maturile elementare, opoziţiile, campurile critice, şi promovarea pionilor, precum şi furnizarea perspectivelor unor jucători cu experienţă în problemele finalurilor mai complexe. El scrie că, „cea mai mare din ceea ce apare aici a pregatit pentru oameni reali, cu probleme reale in problemele şahului.”
Extras din „Endgame Workshop”
(Atelierul de finaluri) de Bruce Pandolfini

Lecţia 27: piese minore şi pion vs piese minore

Piesă minoră şi pion vs. piesă minoră În acest moment suntem pregatiti să infruntam un alt set de finaluri, în care piesele minore se confrunta reciproc, dar una dintre parti are un pion suplimentar.

447)Albul castiga

Alb: Rc8, Nd8, pp b7               Negru: Rc6, Ng3

Primul pas:
scoaterea nebunului negru de pe diagonala b8 – h2
În diagrama 447, care este o poziţie familiară analizata de către Centurini, Albul are un pion periculos pe coloana calului, ajuns pe linia a şaptea.
Nebunul negrului opreste transformarea, cu regele negru ajutandu-l prin impiedicarea nebunului alb de a bloca diagonala critica b8-h2 de la c7.
Este de notat, de asemenea, că regii stau în opoziţie directă. În prima parte a soluţiei Albul găseşte o modalitate de a înlătura nebunul Negrului de pe diagonala b8-h2, începând cu

1. Bh4!

Fără îndoială, acest sacrificiu poate fi, si trebuie sa fie, refuzat, dar aceasta tactica câştiga timp pentru a transfera nebunul Albului pe diagonala a7-g1. După

 1. ………Bh2

2. Bf2    Bf4

(sau pe un alt loc sigur, pe diagonala b8-h2)
3.Ba7!   Bh2
4.Bb8 ………
şi acum Negrul trebuie să cedeze diagonala critica. Din fericire pentru Negru, nebunul Albului blocheaza pătratul de promovare. Acest lucru înseamnă că Negrul are la dispozitie o mutare pentru a plasa nebunul pe o alta diagonala defensivă, şi anume diagonala scurtă, a7-b8. Urmează

4 …Bg1,    şi după Bg3 (de exemplu)

5 …Ba7,
Albul are sacrificiul deflector 6. Bf2!,

iar pionul se va transforma în scurt timp. Daca diagonala defensivă scurtă (aici, a7-b8) ar fi fost cu un pătrat mai lunga, nebunul Negrului ar fi fost în măsură să evite fundatura şi încă sa mai tină sub supraveghere patratul b8. Din păcate pentru el, un astfel de pătrat nu există şi Albul castiga.

448) Albul castiga
Alb: R a8, Nd8, pp. b7           Negru: Rc6, Nh2

Albul pazeste deja la a7

În diagrama 448, cu regii în opoziţie diagonală,

şi regele alb pe partea „scurtă” a pionului,

Negrul nu are nici măcar posibilitatea de a repoziţiona nebunul pe cea mai scurta diagonala defensiva,

deoarece a7 este deja păzit de rege alb. Astfel,

  1. Bg5 Bg3 2. Be3 Bh2 3. Ba7 Bg3 4. Bb8 Bf2 5. Bh2

(printre altele), lasă Negrul fără resurse şi pionul se transformă.

449) Poziţia lui Centurini

Poziţia originală a lui Centurini

În poziţia originala a lui Centurini  (diagrama 449)

nebunul negru nu începea de la g3, ci de la h2, astfel încât Albul nu are manevra câştigătoare de timp Bh4.

În consecinţă, Albul trage de timp, aşteptand ca nebunul negru sa iasa din ungherul lui tihnit, destul de copt pentru a fi luat la tinta.

 Daca Negrul nu opune rezistenta, Albul câştigă cu 1. Bh4 Bf4 2. Bf2 Bh2 3. Ba7 Bg3 4. Bb8 Bf2 5. Bf4 Ba7 6. Be3 (similar cu manevra din pozitia 447).

Dar să spunem că, după 1. Bh4

Negrul încearcă o apărare mai activa,

1… Kb5,

cu scopul de a ajunge cu regele la a6, de unde acesta poate lua sub control campul a7. Albul continuă

  1. Bf2 Ka6 3. Bc5

(o mutare de aşteptare care forţeaza nebunul Negrului sa mute, şi sa de expuna)

3… Bg3 4. Be7

(cautand un eventual blocaj la c7)

4… Kb6

 (gonind înapoi ca sa pazeasca campul c7 de la c6)

  1. Bd8+ Kc6.

Am revenit în poziţia de plecare, dar cu o diferenţă: nebunul Negrului este expus capturarii, fiind acum pe g3 în loc de h2. Albul câştiga acum cu

  1. Bh4!

(forţând Negrul sa iroseasca un tempo pentru salvarea nebunului, în loc să îl folosească pentru a repoziţiona regele)

6… Bh2 7. Bf2,

şi ne-am intors la ideea câştigătoare de bază.

Sursa: http://www.chesscafe.com   https://iulianceausescu.wordpress.com/

 

Visits:262
Today: 1

De ce ar trebui sa joci sah? Care sunt beneficiile?

Sahul este un joc pentru oamenii de toate varstele. Poti sa inveti sa joci la orice varsta si in sah, spre deosebire de multe alte sporturi, nu trebuie sa te retragi vreodata. Varsta nu este de asemenea un factor cand cauti un adversar – tanarul poate juca cu cel batran si cel batran poate juca cu tanarul.

Sahul dezvolta memoria. Teoria sahista este complicata si multi jucatori memoreaza diferite variante de deschidere. De asemenea inveti sa recunosti diferite tipare si iti aduci aminte de variante lungi.

Sahul imbunatateste concentrarea. In timpul jocului esti focalizat doar spre un singur tel – sa dai sah-mat si sa devii victorios.

Sahul dezvolta gandirea logica. Sahul cere intelegerea unei strategii logice. De exemplu vei sti ca este important sa-ti scoti piesele in joc la inceput, sa-ti tii regele in siguranta tot timpul, sa nu faci mari pierderi in pozitia ta si sa nu-ti risipesti piesele pe gratis (Desi te vei gasi in mod ocazional in aceasta situatie in timpul carierei sahiste. Greselile sunt inevitabile si sahul, ca si viata este un proces de invatare fara sfarsit).

Sahul promoveaza imaginatia si creativitatea. El te incurajeaza sa fii inventiv. Exista inca un numar infinit de combinatii frumoase care sa fie construite.

Sahul te invata independenta. Tu esti fortat sa iei decizii importante influentat doar de propria ta judecata.

Sahul dezvolta capacitatea sa prezici si sa prevezi consecintele actiunilor. Te invata sa te uiti in ambele directii inainte sa treci strada.

Sahul iti inspira automotivatia. El incurajeaza cautarea celei mai bune miscari, a celui mai bun plan, a celei mai frumoase continuari din nesfarsite posibilitati. El incurajeaza scopul continuu spre progres, totdeauna conducand spre aprinderea flacarii victoriei.

Sahul arata ca succesul recompenseaza multa munca. Cu cat exersezi mai mult cu atat mai bun devii.Trebuie sa fii gata sa pierzi si sa inveti din greseli. Unul dintre cei mai mari sahisti care a fost vreodata Capablanca zicea:” Poti invata mai mult din jocul tau pierdut decat din meciul castigat.Trebuie sa pierzi sute de meciuri inainte sa devii un jucator bun.”

Sahul si stiinta. Sahul dezvolta modul stiintific de gandire. In timp ce joci tu creezi numeroase variante in minte. Explorezi noi idei, incerci sa prezici urmarile si interpretezi revelatii surprinzatoare. Te decizi asupra unei ipoteze, faci miscarea si o testezi.

Sahul si tehnologia. Ce fac jucatorii de sah in timpul jocului? Tocmai ca si computerele ei se angajeaza in cautarea celei mai bune mutari intr-un timp limitat. Ce faci tu acum? Folosesti computerul ca instrument pentru invatare ?

Sahul si matematica. Nu trebuie sa fii geniu ca sa-ti imaginezi asta. Sahul implica un numar infinit de calcule, incepand de la numararea atacantilor si aparatorilor in situatia unui simplu schimb, pana la calcularea continuarii lungimii jocului. Si iti folosesti capul ca sa calculezi, nu vreo mica masinarie.

Sahul si cercetarea. Sunt milioane de bibliografii sahiste pentru fiecare aspect al jocului. Poti chiar sa-ti faci propria ta biblioteca sahista. In viata este important sa stii cum sa gasesti, organizezi si sa folosesti cantitatile nelimitate de informatii. Sahul iti da un exemplu si o posibilitate perfecta sa faci chiar asta.

Sahul si arta. In marea enciclopedie sovietica sahul este definit ca: “ o arta care apare sub forma unui joc.”Daca te-ai gandit ca nu poti ajunge artist vreodata, sahul iti dovedeste ca gresesti. Sahul da posibilitatea artistului ascuns in tine sa se manifeste. Imaginatia iti va zbura salbatic in posibilitati infinite pe cele saizeci si patru de patrate. Vei picta pozitii ideale si avanposturi perfecte pentru soldatii tai. Ca artist sahist vei avea un stil si o personalitate originale.

Sahul si psihologia. Sahul este test de rabdare, nervi, puterea vointei si concentrare. Iti imbogateste capacitatea sa interactionezi cu alti oameni, iti testeaza sportivitatea in mediu competitiv.

Sahul imbunatateste munca si rezultatele scolare. Numeroase studii dovedesc ca elevii obtin un nivel de citire si matematica mai ridicat si capacitate mai mare de invatare ca rezultat al practicarii sahului. Pentru aceste motive mentionate mai sus si inca mai multe, copii care joaca sah se descurca la scoala mai bine si de aceea au o sansa mai mare de reusita in viata.

Sahul iti deschide lumea. Nu e nevoie sa fi jucator de rang inalt ca sa intri intr-o mare competitie importanta. Chiar si turnee ca US Open si World Open saluta jucatori de toate nivele competitive. Sahul iti ofera o multime de posibilitati sa calatoresti nu numai prin tara, dar si prin lume. Sahul este un limbaj universal si poti comunica cu oricine deasupra tablei cu patrate.

Sahul iti da posibilitatea sa intalnesti multi oameni interesanti. Faci prietenii de o viata prin oameni pe care ii intalnesti prin sah.

Sahul este ieftin. N-ai nevoie de echipament complicat ca sa joci sah. De fapt tot ce iti trebuie e computerul tau ( si sper ca tu ai ). E deasemenea bine sa ai un set de sah acasa sa exersezi cu membri familiei, sa-l duci la vreun prieten sau chiar in parcul din apropiere sa gasesti pe cineva interesat de joc.

Sahul este distractiv! El nu e ca si alte jocuri care se joaca pe tabla. Nici un joc de sah nu se repeta vreodata, ceea ce inseamna ca tu creezi tot mai multe ideei noi cu fiecare joc. Niciodata nu te plictiseste, totdeauna ai asa multe lucruri la care sa astepti de la un joc. In fiecare joc tu esti generalul unei armate si singur decizi destinul soldatiilor tai. Poti sa-i sacrifici, sa-i negociezi, sa-i fixezi, sa-i grupezi, sa-i pierzi, sa-i aperi sau sa le ordoni sa sparga bariere, sa inconjoare regele inamic. Tu ai puterea!

Pe scurt, in trei cuvinte: Sahul este totul!

Sursa

Visits:421
Today: 0