Totul despre șah cu Ioana Chicăroșie

Visits:1874
Today: 9

Hikaru Nakamura

Hikaru Nakamura ( Nakamura Hikaru , născut pe 9 decembrie 1987) este un maestru de șah japonez american (în katakana ), 中 村 光 (în kanji ) .

HikaruNakamura13a.jpg

El este un campion de șah din Statele Unite de cinci ori, care a câștigat ediția 2011 a grupului Tata Steel Group A și a reprezentat Statele Unite la cinci olimpiade de șah , câștigând o medalie de aur în echipă și două medalii de bronz de echipă. El a scris, de asemenea, o carte despre șahul bullet numit Bullet Chess: One Minute to Mate . [2]

Clasamentul său de vârf al USCF a fost de 2900 în august 2015. [3] În octombrie 2015, el a atins vârful ratingului FIDE de 2816, care la clasat pe locul al doilea în lume. În mai 2014, când FIDE a început să publice ratinguri oficiale rapide și blitz, Nakamura a ocupat primul loc în lume pe ambele liste. [4]

Educație timpurie

Nakamura sa născut în Hirakata , prefectura din Osaka , Japonia , unei mame americane, Carolyn Merrow Nakamura, un muzician instruit clasic și fost profesor de școală publică și tatăl japonez, Shuichi Nakamura. [5] [6] Când avea doi ani, familia sa sa mutat în Statele Unite. Părinții lui Nakamura au divorțat în 1990, când avea 3 ani. [7] A început să joace șah la vârsta de șapte ani și a fost antrenat de tatăl său vitreg din Sri Lanka , maestrul și șeful FIDE, Sunil Weeramantry .

 Șahul minune

La vârsta de 10 ani, Nakamura a devenit cel mai tânăr jucător care a obținut titlul de maestru de șah de la Federația Statelor de Șah din Statele Unite, depășind recordul stabilit anterior de Vinay Bhat . (Recordul lui Nakamura a fost de până în 2008, când Nicholas Nip a obținut titlul de maestru la vârsta de 9 ani și 11 luni.) În 1999, Nakamura a câștigat premiul Laura Aspis , acordat anual jucătorului de vârf sub 13 ani. vârstă de 15 ani și 79 de zile, Nakamura și-a consolidat reputația de șah , devenind cel mai tânăr american care a câștigat titlul de grandmaster, distrugând recordul lui Bobby Fischer cu trei luni. (Recordul lui Nakamura a fost întrerupt în ultima vreme de Fabiano Caruana în 2007, urmat de Ray Robson în 2009 și în continuare redus de Samuel Sevian în 2014.)

 

La 20 iunie 2005, Nakamura a fost selectat ca al 19-lea șef de șah Frank Samford, primind un grant de 32.000 de dolari pentru a-și continua educația și competiția în șah. [9]

Turneul Grand Grand Chess Tour Rapid și Blitz a avut loc între 20 și 24 iunie 2018. Nakamura a câștigat evenimentul cu 23 de puncte, în fața lui Serghei Kajakin cu 21,5 puncte, iar Wesley So, care a avut 21 de puncte.

Nakamura a câștigat turneul St. Louis Rapid & Blitz, care a durat 11-15 august 2018. [87]

Nakamura a câștigat porțiunea Rapid a turneului inaugural Tata Steel India Chess, care a avut loc în noiembrie 2018 în Kolkata . [88] A terminat și runner-up, pierzând 1.5-0.5 într-o lovitură la Viswanathan Anand , în porțiunea blitz a aceluiași eveniment. [89] [90]

Între 11 și 17 decembrie, Nakamura la învins pe Fabiano Caruana cu un scor de 18-10 în meciul semifinale la London Chess Classic și, în meciul final cu Maxime Vachier-Lagrave , a obținut o victorie în cel de-al patrulea și ultimul blitz după cele șapte jocuri anterioare. [92] Nakamura a câștigat astfel Turul Grand Chess 2018. [92]

2019: A patra ediție a campionatului american

 

La sfârșitul lunii mai, Hikaru a participat la turneul FIDE Grand Prix din Moscova, care face parte din ciclul de calificare pentru Campionatul Mondial de Șah din 2020 . Turneul a fost un eveniment de 16 jucători. Nakamura ia învins pe magistrații Teimour Radjabov și Daniil Dubov, dar a pierdut de la grandmasterul Alexander Grischuk în meciul semifinale [97] .

Rapid și blitz clasificări

În plus față de puterea sa în controalele clasice de timp , Nakamura este foarte priceput la șah rapid și blitz și a fost numit „unul dintre cei mai buni jucători blitz din lume„. [98] . În mai 2019, Nakamura sa clasat pe locul 2 în listele rapide [99] și blitz FIDE. [100]

 Alte

Nakamura este bine cunoscut în comunitatea de șah pentru că joacă frecvent pe Internet. El joacă în principal pe Chess.com („Hikaru”), Clubul de șah pe Internet (fostul „Smallville”, în prezent „Capilanobridge”) și Playchess („Star Wars”). El lansează jocuri online pe Twitch.tv sub denumirea de „GMHikaru” și uneori colaborează la evenimentele de difuzare cu alți jucători de șah activi pe site. Canalul Twitch al lui Hikaru este foarte popular, cu un număr de aproape 64.000 în mai 2019. [101] Nakamura menține, de asemenea, o prezență pe YouTube ; începând din mai 2019 canalul său are peste 46.000 de abonați.

Nakamura a fost descris ca având un entuziasm neobișnuit pentru șah și ca fiind mult mai accesibil decât ceilalți jucători ai abilităților sale. De exemplu, imediat după ce a câștigat primul său campionat din SUA în 2005, a jucat numeroase jocuri de 1 minut cu toți veniții în holul hotelului unde a avut loc competiția. [102]

El este uneori poreclit „Bomba H” din cauza stilului său exploziv de a juca. [103]

Nakamura este cel de- al doilea este Kris Littlejohn, un jucător de nivel înalt care lucrează cu motoare de șah pentru a pregăti linii pentru a juca Nakamura. [104]

Nakamura a participat pentru scurt timp la Colegiul Dickinson din Pennsylvania ca membru al clasei din 2010.

Nakamura menține un cont Twitter sub numele de utilizator „GMHikaru”. După ce a fost pentru el un turneu dezamăgitor la ediția a 5-aa turneului Kings din Medias (deși Nakamura a plasat locul al treilea în locul al șaselea dintre cadrele Grandmasters) [106], Nakamura a scris că sa concentrat pe World Series 2011 de Poker , în care a jucat, deși a fost eliminat în a doua zi. [108] Kasparov, care la pregătit pe Nakamura la vremea respectivă, a murmurat public interesul său față de poker. [109]

Hikaru a stabilit mai multe înregistrări „mai tinere” în istoria șahului din SUA, printre care: [110]

  • Cel mai tânăr să învingă un Maestru Internațional într-un joc clasat de USCF (10 ani, 0 luni); mai târziu depășit de Praveen Balakrishnan la 9 ani 29 de zile, iar apoi de Awonder Liang la 8 ani 118 zile;
  • Cel mai tânăr să învingă un Mare Maestru într-un joc clasat de USCF (10 ani, 117 zile, depășit ulterior de Fabiano Caruana la 10 ani, 61 de zile); recent depășită de Awonder Liang la 9 ani 112 zile;
  • Cel mai tânăr maestru internațional (13 ani, 2 luni); ulterior depășit de Ray Robson la 13 ani, 1 lună, iar apoi de Samuel Sevian la 12 ani, 10 luni.
  •  https://en.wikipedia.org/wiki/Hikaru_Nakamura


Visits:1059
Today: 2

Șah-Mat la TVR 1, ep.34: Miruna Lehaci

Visits:996
Today: 13

Șah mat pentru inteligența umană?!

O aplicație a învățat pe cont propriu să joace șah în doar patru ore, după care a devenit… campioană absolută a „sportului minții”

Posted on 1 ianuarie 2018 by Tomi Tohaneanu in Știați că, Știință și cunoaștere // 0 Comments

Va veni, curând, ziua în care roboții și computerele vor prelua controlul iar oamenii vor deveni robii lor? Este o întrebare care îi neliniștește pe mulți viitorologi. Oricum, mai înainte de a prelua controlul total – ca într-un scenariu SF, roboții și inteligența artificială ar putea distruge, în viața reală, o mulțime de locuri de muncă, în industrie, comerț, servicii etc. Fiindcă, în tot mai multe domenii, angajații vor fi înlocuiți de către computere și roboți.

Recent, aplicația AlphaZero – un program de inteligență artificială, s-a dovedit a fi cel mai mare campion de șah din lume, după ce l-a învins pe vechiul deținător al titlului, un alt program, numit Stockfish 8, după un maraton de 100 de jocuri.

„Înspăimântător” este că AlphaZero a reușit să învețe să învețe să joace șah, pe cont propriu, într-un timp record, de numai 4 ore. După ce regulile jocului au fost introduse în program, acesta a reușit să creeze tactici pe care oamenii nu au reușit să le elaboreze decât de-a lungul unor secole. Mai mult, programul a dezvoltat tactici complet noi, imbatabile. Unele dintre metodele pe care le-a utilizat AlphaZero nici măcar nu fuseseră înregistrate, în 1500 de ani de practicare a „sportului minții”.

Cu o logică de fier, AlphaZero a folosit regele ca pe o piesă de atac în partidele de șah în urma cărora a fost înfrânt Stockfish 8 – programul care anterior fusese campion. În 75 de meciuri, cele două aplicații – AlphaZero și Stockfish 8 au obținut scoruri similare, însă într-un număr de alte 25 de partide programul AlphaZero a ieșit biruitor. Un om experimentat într-ale șahului ar fi fost înfrânt cu mult mai ușor.

În anul 1997, atunci când marele maestru al șahului Garry Kasparov a fost învins de către supercomputerul IBM Deep Blue, acesta a afirmat că abilitatea unei mașini de a depăși secole de cunoaștere umană este un instrument de schimbare a lumii. De ani de zile, computerele dețin supremația la șah iar marii maeștri ai șahului știu că nu prea mai au șanse să obțină victoria, în confruntarea cu uriașa putere de calcul a mașinăriilor.

Găsirea unei modalități prin care să păstrăm controlul asupra inteligenței artificiale capabilă de învățare, care va fi utilizată, în curând, în fiecare sector al vieții noastre, este o dificultate care s-ar putea dovedi insurmontabilă. Experții de top în IT avertizează că algoritmii de învățare profundă pot să ne scape de sub control, deoarece încă de pe acum oamenii nu mai pot anticipa consecințele finale ale dezvoltării unor strategii de acțiune, de către mașinăriile înzestrate cu inteligență artificială.

Sursa: www.dailymail.co.uk

Autor: Tomi Tohaneanu

 

 

Visits:718
Today: 2

Sah-Mat la TVR 1, ep.21: Gabriel Grecescu joaca șah orb

Visits:857
Today: 8

Le 5 Aperture di Scacchi piu Aggressive

Visits:934
Today: 4

Magnus Carlsen Wins for 19 secunde

Visits:348
Today: 6

Totul despre șah cu Alexandru Bânzea

Visits:1015
Today: 5

Diagonala ”Roentgen”

Diagonala  a1 – h8, pag. 155

Dezvoltarea nebunilor este o problema pe care fiecare jucător o rezolvă în felul său:

*Cei mai mulți își îndreaptă tirul spre punctele vulnerabile ale poziției adverse,

F7—-sau F2,  H7 —sau  H2.

Unii jucători se îngrijesc doar să-i scoată din poziția inițială, urmând să le decidă ulterior unde să-i așeze.

  • Alți jucători dezvoltă nebunii în fianchetto – pe diagonalele mari ale tablei.

 

Din această ultimă poziție, nebunul sau (nebunii) taie parcă tabla în două, controlând, atacând sau presând asupra câmpurilor aflate în raza sa de acțiune, străpungând – asemenea unui fascicol roentgen —  pionii și figurile care-i stau în față, pentru a-și exercita influența asupra unor porțiuni de teren momentan inaccesibile.

 Dezvoltarea în deschidere a nebunului de —fianchetto— poate fi folosită doar când jucătorul este preocupat de o apărare solidă și evitarea unor surprize neplăcute în deschidere. Dezvoltarea nebunilor în —fianchetto— constituie astăzi o metodă dintre cele mai bune de apărare a poziției regelui propriu și de contracarare a eventualei presiuni adverse pe diagonala respectivă.

* Un nebun așezat în fianchettă presează asupra câmpurilor centrale, controlează întreaga sa diagonala mare, atacă pionul advers de cal și uneori chiar turnul opus colțului său  iar dacă

  • adversarul a comis imprudența de a face rocada în zona sa de acțiune, trebuie să țină seama de posibilitatea unor ”COMBINAȚII PE DIAGONALA a1—h8”.
  • Dezvoltarea nebunului la —b2— are loc, mai ales, în deschiderile în care aceasta constituie ideea de bază
  • Deschiderile Nimzovici Larsen 1. b3
  • și Sokolski b4,
  • în diverse sisteme din dublu fianchetto,
  • din deschiderile Bird,
  • Reti,
  • engleza,
  • catalana,
  • indiana damei,
  • indiana regelui,
  • contragambitul Budapesta,
  • din apărarea olandeză
  • apărarea Tarrasch,
  • în unele variante din Gambitul damei
  • și Partida Pionului damei, chiar și în jocurile semideschise și deschise.

Întrucât, de cele mai multe ori, acest nebun are suficient de lucru pe diagonala sa inițială c1—-h6  sau pe una rezultantă, el este dezvoltat în fianchetto  la  b2, avându-se în vedere, mai ales, perspectivele de atac asupra poziției regelui advers rocat în partea scurtă …

1.e4      e5

2.d4      exd4

3.c3      dxc3

4.Db3   cxb2

5.Nxb2  Cf6

6.Cd2   lasă diagonala mare deschisă  -Nc5

7.Nc4   De7 trebuia să facă rocada, dar negrul mai vrea un pion

8.Cgf3  Ce4

9.0-0     Cxd2

10.Cxd2   0-0  acum decide atacul direct pe diagonala mare și albul dă MAT imparabil

11.Dg3 (și nu direct 11.Dc3 din cauza 11….Df6!)  –  g6

12.Dc3    Nd4

13.Dxd4  Df6

14.Dxf6   Cc6

15.Dh8#           1-0

Sursa:  Cartea  ”O idee străbate deschiderile”

Autor: Waisman

Visits:1443
Today: 14

Sah – Mat laTVR 1, ep. 28: Raluca Sgîrcea

Visits:1197
Today: 8