Arcada peste timp

duminică, 11 septembrie 2011

Sunt eu cu mine în voiaj de seară,
în zborul meu spre Orizontul infinit
și chiar de sufletul este din ceară,
voința mi-e de neclintit.

Voi trece peste creste neînfricată,
voi trece peste mări în al meu zbor,
voi trece bariera munților ce nu e ridicată
și toate astea pentru a vedea al meu odor.

Sunt eu cu mine în eternitate
și de vei vrea poți a veni și tu,
căci  greu e zborul în singurătate,
ia-mi mâna și din Speranță să ne facem un atu!

Versuri, Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:1037
Today: 10

De ce au copiii atâtea probleme? De ce au atâtea emoții la concursuri?

Mereu ne intreaba lumea, dar de ce copiii au atatea probleme? De ce au atatea emotii la competitii? De ce atat de multa lipsa de incredere in fortele proprii? Doar nu s-au nascut asa!

Evident ca nu. Toate problemele lor psihologice isi au radacina undeva. Se stie ca totii copiii au frustrari foarte mari pentru faptul ca sunt mici, sunt neputinciosi de multe ori, ei mereu trebuie sa faca ce le spun adultii. Asadar mereu vor sa demonstreze ca ei pot, ca ei sunt puternici, ca ei sunt cei mai buni in orice fac. Aceasta frustrare putini parinti incearca sa o diminueze dandu-le cat mai mare putere de decizie in situatiile care ii privesc pe ei.

Un exemplu este participarea la cursurile de sah. Unii parinti se gandesc ca da, este o alegere buna pentru dezvoltarea lor , asa ca ii iau pe sus si ii aduc la sah. Vor nu vor, stiu nu stiu despre ce este vorba, se trezesc in fata tablei de sah. Unii vin foarte revoltati si zic din start nu sahului, pentru ca nu a fost decizia lor sa fie adusi acolo, pentru ca nu stiu ce vor si ce se cere de la ei.

Parintii se tem sa ii intrebe pe copii daca vor ceva sau nu, de teama ca raspunsul lor ar putea sa nu fie cel dorit, si ca ar putea sa le faca rau lasandu-i pe ei sa decida. Suntem total de acord cu ei, decizia unui copil mic nu poate fi cea mai buna pentru el. Dar el trebuie totusi sa isi asume si acest rol, nu? Vrem sa cladim personalitati puternice. Atunci ce este de facut?

Putem sa il intrebam pe copil daca vrea la sah sau nu. Chiar daca are doar 4-5 anisori. Dar el trebuie intrebat dupa ce este informat corect despre ce inseamna sahul. Sa ii se explice ca sahul poate fi distractiv, ca nu este nici o problema sa mai pierzi uneori, ca este un joc cu regi si regine, caluti si pionasi, ca sahul a fost creat pentru imparati si conducatori ai lumii, ca este un joc interesant.

Apoi trebuie sa ii se explice foarte frumos cum sahul ii ajuta creierasul sa devina mai inteligent, cum sahul il va ajuta sa fie mai bun la teme si la scoala, cum sahul il va ajuta sa fie un om mai bun. Nu cred ca un copil ar zice nu la toate acestea, fara sa incerce. Daca zice nu, trebuie cautata problema , ce temere are. Unii copii refuza sa mearga la cursuri de teama de necunoscut, de teama de colectivitate, de nou. Trebuie depistata problema lor, motivul pentru care zic nu.

De asemenea, unii parinti intra in extrema cealalta, si din dorinta de a crea o personalitate independenta, il lasa pe copil sa ia mereu singur deciziile. Fara  a incerca sa il convinga, fara a ii prezenta in masura cea mai protrivta lucrurile. Si copilul zice senin ca nu.

Uneori zice nu si fara sa stie de ce, dar trebuie sa mai zica din cand in cand si nu, asa-i? Caci doar el e responsabil si ia decizii, si pentru acest gen de copii este o placere sa isi arate superioritatea zicand mai mult nu decat da. Mai ales zic nu cand nu sunt informati si nu stiu ce este acel lucru. “Nu stiu” de cele mai multe ori pentru ei este un simplu “nu”.

Sa revenim acum la problemele miciilor sahisti. Ei stiu cu ce se mananca sahul, le place, sunt chiar pasionati si vor sa joace competitii. De ce au emotii?

Au emotii pentru ca nu au incredere in fortele lor proprii. Au emotii din dorinta extrema de castig, de a arata lumii (adica parintiilor caci ei sunt universul lor la varste fragede) ca ei sunt cei mai buni. De ce au nevoie sa le arate parintiilor asta?

Este simplu. Pentru ca isi doresc toata dragostea si toata atentia parintiilor. Pentru ca le este teama in subconstientul lor, ca altul sa le fure aprecierea si implicit dragostea parintiilor lui. Pentru ca multi parinti fac comparatii intre copii, pentru ca multi parintii de fata cu proprii lor copii fac observatii despre alti copii de orice natura, de bine sau de rau.

Copiii par absenti la aceste discutii dar ei inregistreaza tot. Ei aud cand ziceti de un cpil ca este slab, de un copil ca este bun, ca este altul ca este nu stiu cum. Auzind aceste comparatii, el incepe sa se compare pe el cu fiecare dintre ei. Constient sau inconstient. Comparandu-se, ii e teama sa nu fie mai prejos.

Ii e teama ca parintele sa nu il judece, sa nu fie nemultumit de el, sa nu rateze. Si uite asa apar emotiile si teama de esec. Uneori parintii nu compara neaparat copiii intre ei. Dar discuta critic la adresa altor oameni. Aceste critici sunt inregistrate de copii, iar ei incep sa compare. Sa se compare pe ei cu x, cu y.

Am auzit parinti care de fata cu copiii lor la competitii spuneau ” noi nu suntem asa de pregatiti, stim ca nu suntem asa de buni, jucam si noi asa pentru experienta “. Mai poti spera ca copilul tau sa aibe un rezultat bun, daca din start il plasezi undeva, ii spui ca nu este suficient de bun?

La varste fragede se pot petrece minuni. Copii incepatori dar cu un psihic de invingator, increzatori in ei si dornici de castig, ajung sa se impuna in fata unor jucatori mult mai experimentati si mai buni. Daca tu nu poti sa ii oferi copilului tau incepator sau mai slab pregatit tonusul acela de invingator, concursul pentru el este deja pierdut.

De asemenea, unii parinti creaza presiune si emotii pe copil, desi il incurajeaza foarte mult, prin faptul ca arata cat de mult ii pasa de rezultatele lui. O exagerare a acestei dorinte de castig din partea parintelui aduce presiune pe copil. El vrea sa isi multumeasca parintele si incepe sa joace cu teama de esec.

Unii parintii sunt mult prea implicati, au emotii pentru copiii lor si le transmit si copiiilor. Incercati sa mascati asta. Fiti zambitori si prietenosi cu ei, explicatiile ca nu este nici o tragedie daca pierd, ca si infrangerea face parte din joc.

Ca cel mai bine ar fi sa castige si ei sa faca tot ce pot pentru asta, dar ca daca nu se intampla nu este nici o tragedie. Sa nu treaca nici in extrema in care cred ca eh, nu trebuie sa fac nici un efort, nu e nimic daca pierd. Trebuie ca ei sa fie motivati sa lupte, dar sa nu exagereze in dorinta asta de castig.

Lipsa de incredere si participarea la competitii sub presiune, creaza personalitati frustrate, oameni care mereu vor avea probleme de incredere oriunde si in orice s-ar implica – viata sociala, munca sau viata sentimentala. Haideti sa ii ajutam pe acesti copii minunati, pentru ca toti copiii care practica si indragesc sahul sunt copii inteligenti, copii cu mare potential, copii care candva vor creste si vor fi lideri si conducatori.

Cateva sfaturi pentru parinti:

  1. Nu discuta niciodata in preajma copilului tau (fie si cand el pare ca se joaca intr-un coltisor) despre cum sunt altii copii. Ideal ar fi sa nu fie martor la critici de nici un fel la adresa nimanui.
  2. Nu spune niciodata ca tu stii ca el e slab, putin pregatit, ca nu poate, de fata cu el.
  3. Nu il critica inainte de competitie si nu il stresa cu multe intrebari si sfaturi inainte de partida.
  4. Daca se poate, inainte de a incepe runda, ia-l deoparte fata de ceilalti copii si plimba-l putin, incurajeaza-l putin dar fara a arata ca te intereseaza prea mult de partida lui. Nu face mare caz din asta.
  5. Nu ii arata niciodata copilului ca tu esti stresat de partida lui. Ai grija la semnele care te pot trada!
  6. Intampina-l cu zambetul pe buze indiferent de rezultatul obtinut si incurajeaza-l, explicandu-i ca el este mai bun acum decat era cand a intrat la partida, ca orice experienta te face mai bun.
  7. Dupa partida, sfatuieste-l sa se gandesca unde a gresit si sa incerce sa isi corecteze greselile.
  8. Nu ii spune niciodata copilului ca nu este in stare sa faca ceva, sau nu ii spune ca este ultimul sau pe ultimul loc la ceva.
  9. Nu felicita in mod exagerat alti copii in preajma lui, pentru a nu simti ca tu ii apreciezi pe ceilalti mai mult ca pe el.
  10. Daca auzi ca antrenorul ii spune cuvinte ca: nu esti in stare, nu esti bun, nu poti, esti ultimul, sau jigniri la adresa lui poate este cazul sa schimbi antrenorul. A nu se confunda criticiile pozitive legate strict de partida cu cele legate de personalitatea copilului.
  11. Nu critica niciodata antrenorul de fata cu copilul tau, chiar daca esti nemultumit de anumite aspecte. Intai regleaza-le cu el. Altfel copilul isi va pierde increderea in antrenor si implicit increderea in fortele proprii.
  12. Daca schimbi antrenorul, nu ii spune niciodata copilului ca antrenorul acela nu era suficient de bun pentru el, pentru ca atunci copilul va fi neincrezator si cu actualul antrenorul si asta ii va afecta evolutia.

In concluzie, dragi parintii, daca doriti ca copilul dumneavoastra sa aiba un psihic puternic, nu uitati ca orice gest, orice privire, orice cuvant poate sa fie deosebit de important pentru el.

 

https://www.csudesahbucuresti.ro/

Visits:671
Today: 11

EU

vineri, 9 septembrie 2011

O frunză de aș fi…pe un ram,
în toamna vieții aș cădea la prima brumă,
un trandafir de aș fi… ce crește la un geam
taifunul dintr-un  asfințit m-ar transforma în spumă.

Un zâmbet de aș fi pe fața unui zmeu,
m-aș înălța sub vântul cald în zare,
ecoul unui gând poznaș m-ar face zeu,
în visul ce-mi apare… la întâmplare.

Speranța de aș fi… de o zi
aș face Soarele să nu apună,
o lacrimă ce stă să cadă… de aș fi
m-aș transforma în diamant pentru a da morții arvună…

Dar sunt doar eu și asta fără scuză,
nu pot schimba nici lacrimă, nici zâmbet,
aud și-n vis vocea ce mă acuză:
te-ai aruncat ca trandafir din propriul tău buchet!

Versuri, Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:379
Today: 1

Dans pe jar

duminică, 4 septembrie 2011

Polei pe focul inimii mele
mă face să patinez pe jar,
uit să mai caut rimele,
fiorul atingerii tale îl simt iar.

Cuvinte ce rostesc în tăcere,
când poate tu dormi sau nu ești,
zâmbesc și pot uita de durere.

Dacă o stea de pe cer îmi dăruiești,
flori de cenușă plutesc în aer,
din ele îmi brodezi în suflet giuvaer,
continui în dans să vin aproape,

ia-mă de mână și scoate-mă din apăsătoarea noapte!

Versuri, Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:828
Today: 3

Champions Showdown: Chess 9LX at the Saint Louis Chess Club, miercuri, 4.09.2019

 from 2-5 September 2019 features four Chess960 matches: Fabiano Caruana vs. Garry Kasparov, Wesley So vs. Veselin Topalov, Leinier Dominguez vs. Peter Svidler and Hikaru Nakamura vs. Levon Aronian.

There are six rapid games where each player has 30 minutes with a 10-second delay per move, and 14 5+5 blitz games. The rapid games are worth 2 points for a win, and the total prize fund is $200,000. Official website: www.uschesschamps.com

Concursul începe azi (miercuri, 4.09.2019) la orele 21:00

Showdown Champions: Chess 9LX la Clubul de șah Saint Louis         căutare cu Google

din 2-5 septembrie 2019 are patru meciuri Chess960: Fabiano Caruana vs. Garry Kasparov, Wesley So vs. Veselin Topalov, Leinier Dominguez vs. Peter Svidler și Hikaru Nakamura vs. Levon Aronian .

Există șase jocuri rapide în care fiecare jucător are 30 de minute cu o întârziere de 10 secunde pe mișcare și 14 jocuri de 5 + 5 blitz. Jocurile rapide valorează 2 puncte pentru o victorie, iar fondul total de premii este de 200.000 USD. Site oficial: www.uschesschamps.com

Visits:729
Today: 2

Finaluri de piese minore

 Finaluri de piese minore + pion vs. piese minore (1)

Bruce Pandolfini a început sa predea sahul pentru prima oară în 1972, la un moment în care o intreaga clasa de educatori a apărut pentru a răspunde cerinţelor de instruire in şah din cauza „exploziei” lui Fischer, in lumea sahului mondial. Din 1972 până în 1977 el a predat, în medie, cincizeci de lectii private pe săptămână, iar aproximativ o treime dintre lecţiile sale s-au axat pe finaluri.

Un număr de cursuri structurate pe care le-a prezentat la diferite universităţi şi instituţii l-au forţat să-si prezinte mai concret ideile şi materialul pregatit pentru aceste cursuri, „modificat de experienţa acumulata la lecţii private şi seminarii, constituie cea mai mare parte a materialului”, în noua sa carte Endgame Workshop.
Rezultatul inseamna treizeci de lecţii, ce acoperă 251 de pagini, care introduc concepte de bază pentru finaluri, cum ar fi maturile elementare, opoziţiile, câmpurile critice, şi promovarea pionilor, precum şi furnizarea perspectivelor unor jucători cu experienţă în problemele finalurilor mai complexe.

El scrie că, „cea mai mare din ceea ce apare aici a pregatit pentru oameni reali, cu probleme reale in problemele şahului.”
Extras din „Endgame Workshop”
(Atelierul de finaluri) de Bruce Pandolfini

Lecţia 27: piese minore şi pion vs piese minore

Piesă minoră şi pion vs. piesă minoră În acest moment suntem pregatiti să infruntam un alt set de finaluri, în care piesele minore se confrunta reciproc, dar una dintre parti are un pion suplimentar.

447)Albul castiga

Alb: Rc8, Nd8, pp b7               Negru: Rc6, Ng3

Primul pas:
scoaterea nebunului negru de pe diagonala b8 – h2
În diagrama 447, care este o poziţie familiară analizata de către Centurini, Albul are un pion periculos pe coloana calului, ajuns pe linia a şaptea.
Nebunul negrului opreste transformarea, cu regele negru ajutandu-l prin impiedicarea nebunului alb de a bloca diagonala critica b8-h2 de la c7.
Este de notat, de asemenea, că regii stau în opoziţie directă. În prima parte a soluţiei Albul găseşte o modalitate de a înlătura nebunul Negrului de pe diagonala b8-h2, începând cu

  1. Bh4!

Fără îndoială, acest sacrificiu poate fi, si trebuie sa fie, refuzat, dar aceasta tactica câştiga timp pentru a transfera nebunul Albului pe diagonala a7-g1. După

  1. ………Bh2
  2. Bf2    Bf4

(sau pe un alt loc sigur, pe diagonala b8-h2)
3.Ba7!   Bh2
4.Bb8 ………
şi acum Negrul trebuie să cedeze diagonala critica. Din fericire pentru Negru, nebunul Albului blocheaza pătratul de promovare. Acest lucru înseamnă că Negrul are la dispozitie o mutare pentru a plasa nebunul pe o alta diagonala defensivă, şi anume diagonala scurtă, a7-b8. Urmează

4 …Bg1,    şi după Bg3 (de exemplu)

5 …Ba7,
Albul are sacrificiul deflector 6. Bf2!,

iar pionul se va transforma în scurt timp. Daca diagonala defensivă scurtă (aici, a7-b8) ar fi fost cu un pătrat mai lunga, nebunul Negrului ar fi fost în măsură să evite fundatura şi încă sa mai tină sub supraveghere patratul b8. Din păcate pentru el, un astfel de pătrat nu există şi Albul castiga.

448) Albul castiga
Alb: R a8, Nd8, pp. b7           Negru: Rc6, Nh2

Albul pazeste deja la a7

În diagrama 448, cu regii în opoziţie diagonală,

şi regele alb pe partea „scurtă” a pionului,

Negrul nu are nici măcar posibilitatea de a repoziţiona nebunul pe cea mai scurta diagonala defensiva,

deoarece a7 este deja păzit de rege alb. Astfel,

  1. Bg5 Bg3 2. Be3 Bh2 3. Ba7 Bg3 4. Bb8 Bf2 5. Bh2

(printre altele), lasă Negrul fără resurse şi pionul se transformă.

449) Poziţia lui Centurini

Poziţia originală a lui Centurini

În poziţia originala a lui Centurini  (diagrama 449)

nebunul negru nu începea de la g3, ci de la h2, astfel încât Albul nu are manevra câştigătoare de timp Bh4.

În consecinţă, Albul trage de timp, aşteptand ca nebunul negru sa iasa din ungherul lui tihnit, destul de copt pentru a fi luat la tinta.

 Daca Negrul nu opune rezistenta, Albul câştigă cu 1. Bh4 Bf4 2. Bf2 Bh2 3. Ba7 Bg3 4. Bb8 Bf2 5. Bf4 Ba7 6. Be3 (similar cu manevra din pozitia 447).

Dar să spunem că, după 1. Bh4

Negrul încearcă o apărare mai activa,

1… Kb5,

cu scopul de a ajunge cu regele la a6, de unde acesta poate lua sub control campul a7. Albul continuă

  1. Bf2 Ka6 3. Bc5

(o mutare de aşteptare care forţeaza nebunul Negrului sa mute, şi sa de expuna)

3… Bg3 4. Be7

(cautand un eventual blocaj la c7)

4… Kb6

 (gonind înapoi ca sa pazeasca campul c7 de la c6)

  1. Bd8+ Kc6.

Am revenit în poziţia de plecare, dar cu o diferenţă: nebunul Negrului este expus capturarii, fiind acum pe g3 în loc de h2. Albul câştiga acum cu

  1. Bh4!

(forţând Negrul sa iroseasca un tempo pentru salvarea nebunului, în loc să îl folosească pentru a repoziţiona regele)

6… Bh2 7. Bf2,

şi ne-am intors la ideea câştigătoare de bază.

Sursa: http://www.chesscafe.com   https://iulianceausescu.wordpress.com/

 

Visits:1221
Today: 2

Nimeni și nimic

vineri, 26 august 2011

NIMIC nu mișcă în zare
Soarele e absurd de tăcut
valuri au înghețat pe mare
Speranța încă nu s-a născut.

Lumina nu este în noapte,
stelele sclipiri au pierdut.
Imposibil să depistez urme de șoapte,
deși clipă de clipă le-am tot cerut.

Mirare că e încă AER
Credința că pot zbura,
cadou nu am ce să-ți ofer,
ca preț am doar Viața mea.

Nu-s nimeni în ăst” Nimic mare
și totuși pot câteodată visa,
că nu există abandonare,
ci doar neputința de a lupta.

Versuri, Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:562
Today: 2

Catedrală

Vineri, 8 iulie 2011

În mâini țin Catedrala unui suflet pur,
ce l-am primit în dar acum… mult timp
și chiar de uraganul Vieții a trebuit să-ndur,
îl voi returna… ca pe un fulg de nea acolo pe Olimp.

În suflet e altarul meu de vise,
acolo îngenunchez în nopți târzii
și încerc să completez cu roz file nescrise,
în Biblia unei existențe mult prea cenușii…

Icoana prețioasă-i…, doar o clipă,
aceea ce cu siguranță nu o pot capta,
clepsidra-i plină de momente de risipă.
TE ROG permite-mi s-ating cu o privire Liniștea.

Versuri,  Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:315
Today: 0

Între 2 clipe

Marți, 5 iulie 2011

Moment sau clipă sau scânteie,
idei ce încerc a transpune în crâmpeie,
speranțe, vise, întrebări
împrăștiate-n cele patru zări…

Prezent, trecut sau cin” să știe
Să fi fost eu sau poate tu în astă erezie,
Zâmbesc deci sunt și ești tu,
Poate acesta-i al vieții atu?!

Apa Vieții trece peste noi,
spălând al sentimentelor noroi,
rămânem puri chiar de-n adânc
clipă ne-a fost ”împrumutată” de un prunc…

Între clipe și Stări trecură veacuri,
aceeași noi tot căutând ale durerii leacuri
și cred că doar rostind un simplu : te iubesc!
puteam clipa pentru eternitate să opresc…

Versuri, Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:368
Today: 1

VISE DE GRANIT

luni, 13 iunie 2011

De la o vreme am vise de granit,
ce dintr-un labirint de neîmpliniri s-au ivit,
de la o vreme am valiză de Stări
ce am strâns prin ale vieții gări.

Din vise construiesc temelii,
pentru palatul ce mîine mă așteaptă,
iar Stările ce pentru voi sunt jucării,
simt că vor reuși în casa Timpului să încapă.

Iar temeliile mă vor înrădăcina
în ale Universului spații de iubire,
iar florile pe drumul meu vor aclama
Stările mele de extremă fericire.

Versuri, Cristina Bădulescu – Foișor

Visits:354
Today: 0